Pengaruh Pendidikan Kesehatan dengan Media Booklet Terhadap Pengetahuan, Sikap dan Tindakan Ibu Tentang Stimulasi Perkembangan Anak Usia Pra Sekolah di Wilayah Kerja Puskesmas Lubuk Buaya Kota Padang

Melda Saputri, Eva Chundrayetti, Deswita Deswita

Abstract


Children are the next generation of the nation, so it takes children with good quality in order to achieve a quality future of the nation. The reality is that low and middle income countries cannot realize the full development potential of children. Appropriate stimulation is needed such as with booklet media so that children develop well. This research is a quantitative study using the "Pre and Post test Control Group" design which aims to see the effect of health education with booklet media on knowledge, attitudes and actions about stimulating the development of preschool children in the work area of the Lubuk Buaya Health Center, Padang City. The population is 959. The sample is 34 respondents, 17 respondents in the intervention group and 17 in the control group. There was an effect of health education on knowledge (p=0.002), attitude (p=0.004) and action (p=0.006) in the intervention group. There was no effect of health education on knowledge (p=0.163), attitudes (p=0.083) and actions (p=0.183) in the control group. It is hoped that nurses in the community educate mothers about stimulating child development and it is hoped that mothers will take the time to read booklets, carry out all forms of stimulation to children according to what is listed in the booklet.


Keywords


Health Education; Booklet; Knowledge; Attitude; Action; Stimulation of Child Development

Full Text:

PDF

References


Alfianty, U., Sulistiyawati., & Santoso. (2018). Pengaruh Pemberian Edukasi tentang Stimulasi Tumbuh Kembang balita terhadap Pengetahuan Ibu di Community Feeding Center di Wilayah Kerja Puskesmas Sedayu. Jurnal Universitas Alma Ata. Yogyakarta. 1-15

Antriana, I. & Suyanti (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan Ibu Pra Sekolah tentang Stimulasi Perkembangan Anak di Wilayah Kerja UPTD Puskesmas Banjaran Kabupaten Majalengka. Jurnal STIKES YPIB Majalengka. 8(16), 49-56

Azwar, S. (2013). Sikap Manusia: Teori dan Pengukurannya. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Cumayunaro, Ayuro., D. (2020). Pendidikan Kesehatan dengan Media Booklet Terhadap Perilaku Ibu dalam Melakukan Deteksi Dini Tumbuh Kembang ( DDTK ) pada Anak. 16(1), 18–26.

Depkes., R. (2016). Pedoman pelaksanaan stimulasi, deteksi, dan intervensi tumbuh kembang anak.

Dinkes. (2020). Laporan tahunan tahun 2019 edisi 2020 1. Dinas Kesehatan Kota Padang.

Dwienda, R., Octa, & Dkk. (2014). Buku Ajar Asuhan Kebidanan Neonatus, Bayi/Balita dan Anak Prasekolah. CV Budi Utama.

Fadlyana, E., Alisjahbana, A., Nelwan, I., Noor, M., Selly, S., & Sofiatin, Y.(2016). Pola Keterlambatan Perkembangan Balita di daerah Pedesaan dan Perkotaan Bandung, serta Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Sari Pediatri, 4(4), 168. https://doi.org/10.14238/sp4.4.2003.168-75

Fitriani, M. (2015). Promosi Kesehatan Komunitas. Rineka Cipta

Hanim, H., Ristia, A., & Hidayati. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan terhadap Pengetahuan dan Sikap Ibu tentang Deteksi Dini Tumbuh Kembang Balita di Desa Gampong Jawa Kecamatan Langsa. Jurnal Pendidikan dan Praktik Kesehatan. 3(2), 214-228

Hati & Lestari (2016). Tumbuh Kembang Anak. Rineka Cipta. Jakarta

Ina, A., & Betan, M.O. (2017). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Deteksi Dini Perkembangan Anak Usia Balita Terhadap Peningkatan Pengetahuan dan Ketrampilan Ibu Dalam Melakukan Deteksi Dini Perkembangan Anak di Pusat Kesehatan Masyarakat Sikumana, Kota Kupang. Jurnal Info Kesehatan. 15(1), 1-13

Kusuma, I. F., & dkk. (2013). Hubungan pengetahuan ibu tentang stimulasi dini dengan perkembangan motorik pada anak usia 6-24 bulan di kecamatan mayang kabupaten jember. Ikesma, 9(1), 2

Latifah, N.S., & Andriani, T. (2018). Pengaruh Penyuluhan Kesehatan terhadap Pengetahuan Ibu tentang Stimulasi Perkembangan Balita Usia 3-5 Tahun di Posyandu Sakura Kelurahan Gunung Mas Teluk Betung Selatan Lampung. Jurnal Kebidanan. 4(2), 90-96

Noorlaila Iva. (2010). Panduan Lengkap Mengajar Paud. Pinus Book.

Notoadmodjo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta.

Notoatmodjo, S. (2012a). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta.

Nurjanah, N. (2015). Pengaruh penkes stimulasi perkembangan anak terhadap pengetahuan dan sikap orangtua di rumah bintang islamic pre school. Jurnal Ilmu Keperawatan, III(2), 112–119.

Putra, A. Y., Yudiemawat, A., & Maemunah, N. (2018). Pengaruh Pemberian Stimulasi Oleh Orang Tua Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia Toddler Di Paud Asparaga Malang. Nursing News, 3(1), 563–571.

Rihlah, E. (2019). Gangguan Perkembangan pada Anak. Jakarta. EGC.

Romlah, Y. (2017). Anak Sehat Kebanggan Keluarga. Jakarta. EGC.

Sedayu, K. (2016). Pengaruh Pemberian Stimulasi pada Perkembangan Anak Usia 12-36 The In fl uence of Stimulation in Children Aged 12-36 Months in Sedayu Regency , Bantul. Journal Ners And Midwifery Indonesia, 4(1), 44–48.

Soetjiningsih. (2017). Tumbuh Kebang Anak, edisi 2 (2nd ed.). EGC.

Sukamti, S. & Fauziah, A. (2014). Stimulasi Dini Pada Pola Asuh Berdampak Positif Terhadap Perkembangan Anak Bawah Dua Tahun. Jurnal Ilmu dan Teknologi Kesehatan. Jakarta

Syahailatua, J., & Kartini, K. (2020). Pengetahuan ibu tentang tumbuh kembang berhubungan dengan perkembangan anak usia 1-3 tahun. Jurnal Biomedika Dan Kesehatan, 3(2), 77–83. https://doi.org/10.18051/jbiomedkes.2020.v3.77-83

Syofiah, P. N., Machmud, R., & Yantri, E. (2019). Analisis Intervensi Pelaksanaan Dini Program Deteksi Balita dan di Tumbuh Kembang ( SDIDTK ) Puskesmas Kota Padang Tahun 2018. Jurnal Kesehatan Andalas, 8(4), 151–156.

UNICEF. (2017). Laporan Baseline SDG tentang Anak-Anak di Indonesia. Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional (Bappenas) Dan United Nations Children’s Fund, 1–105. https://www.unicef.org/indonesia/id/SDG_Baseline_report.pdf

Wijayanti, A. R., & Edmiandini, U. F. (2017). Hubungan Sikap Ibu Tentang Stimulasi Perkembangan Dengan Tahap Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Kebidanan, 10, 88.

Yopy, B., Nurwegha, F., & Prayogi, B. (2014). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Tentang Stimulasi Perkembangan Anak Usia 0-3 Tahun Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Orang Tua. Jurnal Ners Dan Kebidanan, 1(1). https://doi.org/10.26699/jnk.v1i1.ART.p013-018




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i3.1747

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.