Strategi Pembelajaran Teori Behavioristik Conditioning oleh Edwin Guthrie dan Watson dalam Meningkatkan Motivasi Belajar IPAS Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar

Luh Putu Ritzki Wedanthi, Ni Ketut Suarni, I Gede Margunayasa

Abstract


This research is an experimental research with a Nonequivalent Pretest Posttest Control Group Design. The research subjects consisted of 4th grade elementary school students who were divided into experimental groups & control groups using the Cluster R&om Sampling Technique. Data collection was carried out through the IPAS learning motivation test with validated instruments. Data analysis used the Polled Variance T test to ensure data homogeneity. The results of the research showed that there was a significant increase in the science learning motivation of grade 4 students who applied the Behavioristic Conditioning Theory Learning Strategy. Thus, it can be said that the application of this strategy has a positive influence on student learning motivation.


Keywords


science literacy, science learning, behavioristic conditioning theory, Edwin Guthrie & Watson,

Full Text:

PDF

References


Ayudya, R.N.P. 2017, Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri 3 Pasuruan Kecamatan Penengahan Kabupaten Lampung Selatan.

Azhar, D., Suranata, K. & Dharsana, I. K. 2019, Efektivitas Model Konseling Behavioral Pavlov dengan Teknik Classical Conditioning untuk Meningkatkan Self Achievement’, Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksh, 10(2), 58–64.

Chakrapani, V., Kaur, M., Tsai, A.C., Newman, P.A., & Kumar, R. 2020. The impact of a syndemic theory-based intervention on HIV transmission risk behaviour among men who have sex with men in India: Pretest-posttest non-equivalent comparison group trial. Social science & medicine, 29(5), 112817.

Damanhuri, D. & Juw&i, R. 2020, Studi Analisis Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Praktik Kewarganegaraan Digital Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Literasi Digital Warga Negara di Provinsi Banten, Untirta Civic Education Journal, 5(2).

Engel, L.C., Rutkowski, D. & Thompson, G., 2019, Toward an international measure of global competence? A critical look at the PISA 2018 framework, Globalisation, Societies & Education, 17(2), 117–131.

Govorova, E., Benítez, I. & Muñiz, J., 2020, Predicting student well-being: Network analysis based on PISA 2018, International Journal of Environmental Research & Public Health, 17(11), 4–14.

Halidi, H.M., Husain, S.N. & Saehana, S. 2015, Pengaruh media pembelajaran berbasis TIK terhadap motivasi dan hasil belajar IPA siswa kelas V SDN Model Terpadu Madani Palu, Mitra Sains, 3(1), 53–60.

Lestari, N. & Wirasty, R. 2019, Pemanfaatan Multimedia dalam Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa, Amaliah: jurnal pengabdian kepada masyarakat, 3(2), 349–353.

Masneli, S. 2015, Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Sukadana Pasar Kabupaten Lampung Timur Tahun 2015/2016.

Maydiantoro, A., 2022, Teori Belajar Behavioristik.

Mir&a, C.A. & Muhamad Uyun, 2023, Impact Academic Pressure & Academic Ability Against Academic Cheating, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1)

Mustofa, G. 2022, The Teori Contiguity Edwin Ray Guthrie:(Teori Belajar Aliran Behavioristik Contiguous Conditioning dan Penerapannya dalam Pembelajaran PAI di Sekolah, Empowerment: Journal of Community Service, 2(2), 49–66.

Mytra, Prima & Asrafiani, Andi & Budi, Ahmad & Hardiana, Hardiana & Irmayanti, Irmayanti. 2022. Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Matematika. JTMT: Journal Tadris Matematika. 3(2). 45-54.

Nursaadah, N. 2023, Implementasi Classical Conditioning dalam Melatih Kedisiplinan Anak Kb Paud Tunas Cindo Desa Upang Ceria melalui Reward Belajar Anak, Jurnal Kreativitas Pengabdian Kepada Masyarakat (PKM), 6(6), 2228–2236.

Purwanti, A.D. 2012, Penerapan pendekatan kontekstual untuk meningkatkan minat belajar siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasa, Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(2).

Saihu, S. & Mailana, A. 2019, Teori pendidikan behavioristik pembentukan karakter masyarakat muslim dalam tradisi Ngejot di Bali, Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 163–176..

Sälzer, C. & Roczen, N. 2018, Assessing global competence in PISA 2018: Challenges & approaches to capturing a complex construct, International journal of development education & global learning.

Saragih, R. 2012, Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Edwin Guthrie Terhadap Kemampuan Mengapresiasi Cerpen “Namaku Dimas Karya Kusniaty” Oleh Siswa Kelas X SMA Gkpi Padang Bulan Medan 2009/2010, Asas: Jurnal Sastra, 1(1), 56685.

Shahbana, E.B. & Satria, R. 2020, Implementasi Teori Belajar Behavioristik Dalam Pembelajaran, Jurnal Serunai Administrasi Pendidikan, 9(1), 24–33.

Siti Rokhimah, 2014, Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Pada Siswa SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3).

Sumarno, Y. & Paruntung, J.P. 2019, Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pak, Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(2), 27–39.

Umar, U. 2018, Analisis Konstruktif Teori Belajar Behaviorisme dalam Proses Pembelajaran di Sekolah, EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 41–52.

Wul&ari, E. & Azka, R. 2018 Menyambut pisa 2018: pengembangan literasi matematika untuk mendukung kecakapan abad 21, De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4786

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.