Tantangan Strategi Kreatif Pembelajaran Teori Kognitif dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar
Abstract
This study was conducted in response to the observed obstacle, namely the lack of interest in learning mathematics in grade 5 elementary school students. This research reveals challenges in increasing interest in learning mathematics for grade 5 elementary school students through the application of Creative Strategies for Learning Cognitive Theory. These challenges arise from the low interest in learning mathematics at the elementary level and the need for innovative learning approaches. This study is an experimental study with a focus on the subject of grade 5 students as a population. The data collection method is done through observation, interviews, and tests. Data analysis uses qualitative and quantitative approaches to illustrate the impact of creative strategies in increasing interest in learning mathematics. The results revealed significant differences in students' mathematical learning interest engaged in creative strategies of cognitive theory learning compared to the control group.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Bujuri, D.A., 2018, Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar Dan Implikasinya Dalam Kegiatan Belajar Mengajar, LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 27–50.
Damanhuri, D. and Juwandi, R. 2020, Studi Analisis Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Praktik Kewarganegaraan Digital Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Literasi Digital Warga Negara di Provinsi Banten, Untirta Civic Education Journal, 5(2).
Deti Nurhamidah, S., Sujana, A. and Karlina, D.A. 2022, Pengembangan Media Berbasis Android Pada Materi Sistem Tata Surya Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Siswa, Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1318–1329.
Ismail, R.N. and Mudjiran, N. 2019, Membangun karakter melalui Implementasi Teori Belajar behavioristik pembelajaran matematika berbasis kecakapan abad 21, Menara Ilmu, 13(11).
Miranda, C.A. and Muhamad Uyun, 2023, Impact Academic Pressure and Academic Ability Against Academic Cheating, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1).
Mytra, P. et al. 2022, Implementasi Teori Belajar Behavioristik dalam Pembelajaran Matematika, JTMT: Journal Tadris Matematika, 3(2), 45–54.
Nor, A. and Prastika, N.D., 2023, Work Burnout Level Analysis Based on Administrative Employee Workload, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1).
Novitasari, Y. 2018, Analisis permasalahan: Perkembangan kognitif anak usia dini, PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 82–90.
Nurrita, T. 2018, Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, Jurnal misykat, 3(1), 171–187.
Nurtaniawati, N. 2017, Peran Guru dan Media Pembelajaran dalam Menstimulasi Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini, Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 1–20.
Purwanti, A.D., 2012, Penerapan pendekatan kontekstual untuk meningkatkan minat belajar siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar, Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(2).
Putra, W.P. and Negara, I.G.A.O. 2021, Pengembangan Multimedia Sistem Tata Surya pada Muatan IPA, Mimbar Ilmu, 26(1), 108.
Qonitah Qurrotu’ain, 2019, Perbedaan Stres Akademik Berdasarkan Latar Belakang Pendidikan, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(3).
Rosyid, M.F. and Baroroh, R.U. 2019, Teori Belajar Kognitif dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Al-Lisan: Jurnal Bahasa (e-Journal), 4(2), 180–198.
Siti Rokhimah, 2014, Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Pada Siswa SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3).
Sumarno, Y. and Paruntung, J.P. 2019 Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pak, Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(2), 27–39.
Tambunan, N. 2016, Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa, Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3).
Ulya, H. 2015, Hubungan Gaya Kognitif dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa, Jurnal konseling Gusjigang, 1(2).
Wijayanti, A. 2016, Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Dasar Mahasiswa Pendidikan IPA, Jurnal Pijar Mipa, 11(1).
Wulandari, E. and Azka, R. 2018, Menyambut Pisa 2018: Pengembangan Literasi Matematika Untuk Mendukung Kecakapan Abad 21, De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31–38.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4787
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|