Pengembangan Media Pembelajaran E-Poster pada Pembelajaran IPAS Kelas IV Sekolah Dasar

Argi Eko Siswanto, Asrial Asrial, Alirmansyah Alirmansyah

Abstract


This research aims to determine the conceptual and procedural feasibility of developing e-Poster learning media in class IV science and science learning at SDN 111/I Muara Bulian for the 2023/2024 academic year. This media development research uses the DDD-E (Decide, Design, Develop, Evaluate) development model. Research data was obtained from material validation, media validation, and language validation as well as from teacher response questionnaires and student responses. The results of the research show that the development of e-Poster learning media in science and science learning in grade IV elementary schools is conceptually and procedurally suitable for use and practical in the learning process in elementary schools.


Keywords


Learning Media, e-Poster, IPAS Learning

Full Text:

PDF

References


Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Rosdiana, S. P., & Fatirul, A. N. 2023. Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 56-67.

Chan, Faizal & Budiono, Hendra. 2019. Pengembangan Buku Petunjuk Praktikum IPA Berbasis Learning Cycle Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar. 4(2). 166-175.

Febriyanti, B. D., Mulyaningtyas, R., 2022, Media Au-Vi Berbasis PowerPoint dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia, Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 53-73

Harahap, A. I. H., & Vebrianto, R. 2023. Pengembangan E-Poster sebagai Media Alternatif dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif: Systematic Literatur Review. Milenial: Journal for Teachers and Learning, 4(1), 16-22.

Idayatun, S., Iswanto, B. H., & Wibowo, F. C., 2022, January. Media Pembelajaran E-Poster Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Suhu dan Kalor. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 10.

Kurniawan, D. T. 2014. Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Website Interaktif pada Konsep Fluida Statis untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI. Jurnal Pengajaran MIPA, 19(2), 206–213.

Mahnun, Nunu, 2012, Media Pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan Implementasinya dalam Pembelajaran), Jurnal Pemikiran Islam, 371, 27-35

Rahmiga, S. 2019. Kurangnya Sarana dan Prasarana Belajar Di Sekolah. Teknologi Pendidikan, 4(2), 1–8.

Suranto, D. I., Annur, S., & Alfiyanto, A. 2022. Pentingnya Manajemen Sarana dan Prasarana dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(2), 59-66.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.5109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.