Penerapan Teknik Soft Selling dalam Pemasaran Produk di Media Sosial terhadap Peningkatan Penjualan Produk dan Brand Awerness

Arfandi Akbar, Radiah Radiah, Tri Sudarwanto

Abstract


Soft selling is a promotional technique carried out using soft, friendly and persuasive language, without pressure or coercion on potential consumers. The goal is to build long-term relationships with consumers and create the sales experience that consumers expect. This research uses an approach with a quasi-experimental design (quasi-experimental) pre-test and post-test intervention with control group design to determine the effect of treatment in the intervention group by comparing it with the control group. The population in this study were all students majoring in class X for the 2023/2024 academic year at SMK Negeri 1 Jombang, most of whom did not understand soft selling skills. The results of research using the paired t-test showed the effect of applying soft selling techniques to increasing product sales and brand awareness between the intervention group and the control group at SMK Negeri 1 Jombang.


Keywords


soft selling, product marketing, social media, brand awareness.

Full Text:

PDF

References


Harahap., A., T., M., Pradekso, T., & Pudjo Santosa, H. 2021. Hubungan Terpaan Iklan Youtube dan Terpaan Influencer Marketing di Instagram pada Kampanye #EminaBeautyBestie dengan Keputusan Pembelian Rangkaian Produk Emina Bright Stuff Series. Interaksi Online, 9(3), 14-26.

Darmayanti, D. P., & Sadriani, A. (2023). The Importance of Parental Involvement in the Education Process: An Analysis of Its Role and Impact. Celebes Journal of Elementary Education, 1(1), 8–13.

Fajarrizka, K., Rumawan Erlandia, D., Octavianti, M., & studi Manajemen Komunikasi, P. (2024). Pengaruh Terpaan Konten Soft Selling Instagram @Pigijo_ Terhadap Minat Beli Followers. Jurnal Sosial dan Humaniora, 1(4), 1–5.

Herdana, A. (2015). Analisis Pengaruh Kesadaran Merek (Brand Awareness) Pada Produk Asuransi Jiwa Prudential Life Assurance (Studi Pada Pru Passion Agency Jakarta). Jurnal Riset Bisnis dan Manajemen, 3(1), 1–18.

Melinda, G. A., Wijayanto, G., & Widyatsari, A. 2022. Pengaruh Strategi Promosi Duta Merk PT. Cicil Solusi Mitra Teknologi Terhadap Keputusan Pemilihan Produk Pada Mahasiswa di Kota Pekanbaru. Management Studies and …, 3, 3816–3831.

Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi (Kepmendikbudristek) Republik Indonesi Nomor 56 Tahun 2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.

Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. 2022. Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 1475–1486.

Mufidah, L., Muzakki, M., & Wiseza, F. C. 2022. Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Course Review Horey di Sekolah Dasar Negeri 30/VIII Wirotho Agung. El-Madib: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1(2), 1–28

Pasaribu, A. F., Fadhila Rahma, T. I., & Dharma, B. 2023. Pengaruh Content Marketing, Viral Marketing Dan Influencer Terhadap Minat Beli Produk Skincare Pada Mahasiswa. Ecobisma (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 10(2), 81–93.

Rahma, D. D., Putri, R. F., & Hermawan, A. 2023. Pelatihan Strategi Manajemen untuk Perkembangan UMKM di Era Digital dengan Memanfaatkan Pemasaran di Media Sosial secara Hard Selling dan Soft Selling. Bhinneka Tunggal Ika …, 1(2), 93–98.

Refdi, C. W., Rahmadoni, J., Ismed, I., Rasdiana, F. Z., Dewi, R. K., Guciano, U. A., Suryani, I. P., & Hanifa, U. 2023. Pelatihan Digital Marketing Sebagai Usaha Meningkatkan Penjualan dan Pemasaran pada UMKM Uberrr Kota Solok. Jurnal Andalas: Rekayasa dan Penerapan Teknologi, 3(1), 1–12.

Rouf, A. 2019. Pengembangan Kreativitas Belajar Guru Akidah Akhlak. Jurnal Elementary, 7(1), 125–132.

Susanty, S. 2020. Inovasi Pembelajaran Daring dalam Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Hospitality, 9(2), 157–166.

Mokol, N. A., Kurnia Putri, F. J., Wulandari, M. T., Waluyo, R. A., & Suni, M. H., 2022. Pengaruh Perkembangan Teknologi dalam Pembelajaran Abad 21 Pendidikan Kewarganegaraan di Indonesia. Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian, 4, 1082–1088.

Toha, M., & Habibah, N. J. 2023. Msme Empowerment and Development. 1(1), 26–39.

Wijayanti, W., & Efendi, M. 2021. Efektivitas Model Pakem dalam Meningkatkan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. WISDOM: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 92–109.

Wijayanto, G., Jushermi, J., Restu, R., Pramadewi, A., & Rama, R. 2022. Pemulihan Ekonomi Pada Masa Pandemi Covid-19 Melalui Digitalisasi Markeing Pada Sektor UMKM. Jurnal Sosial Teknologi, 2(7), 630–635.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.5219

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.