Membangun Integritas dalam Profesi Pendidik: Etika, Tanggung Jawab, dan Akuntabilitas
Abstract
The aim of this research is to explore the role of integrity in the teaching profession and its impact on the quality of education. This research uses the literature study method. The literature study was carried out by conducting a comprehensive and systematic search through academic databases such as PubMed, Google Scholar, and educational journal databases to identify literature that is relevant to integrity in the teaching profession. Keywords used include "educator integrity", "educational ethics", "educational quality", and the like. The research results show that the integrity of educators plays a crucial role in shaping the overall quality of education. Teachers who maintain their integrity create trust and credibility among students, parents, and colleagues, facilitate positive learning, and encourage student character and moral development. Integrity also helps maintain high standards of professionalism in the teaching profession and overcome injustice and discrimination in education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arfa, A. M. 2023. Memerangi Korupsi Melalui Pendidikan Anti-Korupsi: Membentuk Integritas, Kesadaran, Dan Kemampuan Kritis Dalam Masyarakat. Jendela Pengetahuan, 16(2), 128–142.
Aritonang, B. S., Ekawati, E., & Kuntadi, C. 2024. Pengaruh Akuntabilitas, Profesionalisme, dan Integritas Auditor terhadap Kualitas Auditor. Jurnal Inovasi Ekonomi Syariah dan Akuntansi, 1(3), 76–87.
Bafadal, I., Juharyanto, J., Nurabadi, A., & Gunawan, I. 2020. Debat Moral Sebagai Upaya Meningkatkan Integritas Kepala Sekolah. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(3), 272–282.
Cornelius, J. 2023. Pentingnya Etika Profesi dalam Praktik Insinyur Teknik Sipil: Studi tentang Implementasi Kode Etik Insinyur. Jurnal Kependudukan dan Pembangunan Lingkungan, 4(1), 46–53.
Ekasari, K., Eltivia, N., & Soedarso, E. H. 2019. Analisis Konten Terhadap Pengungkapan Etika dan Integritas Pada Sustainibility Reporting. Jurnal Riset dan Aplikasi: Akuntansi dan Manajemen, 4(1).
Munawwirah, Z. 2023. Strategi Pendidikan Anti-Korupsi: Membangun Integritas dan Karakter Kejujuran Mahasiswa di Era Modern. Jurnal Seumubeuet, 2(2), 116–122.
Munidewi, I. A. B. 2017. Akuntabilitas dalam perspektif ajaran karma phala sebagai pedoman untuk membangun karakter auditor. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis, 1(2), 54–64.
Nissa, I. C. 2022. Edukasi Integrasi HOTS dalam Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka pada Guru SD Program PPG. Indonesian Journal Of Community Service, 2(4), 341–349.
Nurfarhati, N., Ishaka, M., & Haeril, H. 2024. Etika Deontologis dan Kebajikan: Fondasi Meningkatkan Akuntabilitas Birokrasi:(Studi di Dinas Sosial Kabupaten Bima). Public Service and Governance Journal, 5(2), 38–51.
Nurmalisa, Y., Mentari, A., & Rohman, R. 2020. Peranan pembelajaran pendidikan kewarganegaraan dalam membangun civic conscience. Bhineka Tunggal Ika, 7(1), 34–46.
Nurwindayani, E., & Wardhani, L. P. K. 2023. Kiat Membangun Integritas Mahasiswa Kristen di Era Digital Berdasarkan Teladan Daniel. CHARISTHEO: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 3(1), 16–28.
Pratama, G. A., & Rigianti, H. A. 2023. Peran Etika Dan Profesi Kependidikan Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Dan Mahasiwa Calon Guru SD. Jurnal Lensa Pendas, 8(2), 179–188.
Pujiono, S. (2020). Membangun Integritas Pendidikan Etika Dalam Konsep Islam. Jurnal Al-Hikmah, 1(1), 40–72.
Purwanggono, C. J. 2024. Integritas dalam meningkatkan Komitmen Organisasi terhadap Organizational Citizenship Behavior (OCB). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 651–660.
Putri, R. M. N., Nulhakim, A., Nasution, H. J., Saputra, R., & Husna, D. U. 2023. Peran Wawasan Pendidikan Karakter Guru PAI dalam Pembentukan Akhlak Mulia Siswa. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 8(2), 573–580.
Rahman, F., & Wahyuningtyas, A. 2023. Konsep dan Tujuan Pendidikan Islam Menurut Ibnu Sina dalam Membangun Karakter Siswa di Era Digitalisasi. Journal on Education, 5(2), 2353–2368.
Setiyaningsih, D. 2020. Peran etika dan profesi kependidikan dalam membangun nilai-nilai karakter mahasiswa calon guru sd. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 4(1), 27–36.
Shaliadi, I., & Dannur, M. 2023. Urgensi Pendidikan Anti Korupsi Di Sekolah. Anayasa: Journal of Legal Studies, 1(1 Juli), 15–22.
Sholeh, M. I., & Efendi, N. 2023. Integrasi Teknologi dalam Manajemen Pendidikan Islam: Meningkatkan Kinerja Guru di Era Digital. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2), 104–126.
Sirait, J. E. 2024. Strategi Membangun Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen: Sebuah Studi Persepsi Dosen STT Bethel Indonesia, Jakarta. JURNAL TERUNA BHAKTI, 6(2), 198–211.
Sitanggang, A. A., & Naibaho, D. 2023. Membangun Karakter Kristen: Peran Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Non formal, 1(2), 12–12.
Sukarna, S. 2018. Integritas Seorang Pendidik. Jurnal Teologi Gracia Deo, 1(1).
Tuhuteru, L., Supit, D., Mulyadi, M., Abdurahman, A., & Assabana, M. S. 2023. Urgensi penguatan nilai integritas dalam pendidikan karakter siswa. Journal on Education, 5(3), 9768–9775.
Waruwu, E. W. 2023. Persepsi Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Amanat Agung Yesus Kristus Sebagai Dasar Etika Profesi Pendidik. Sinar Kasih: Jurnal Pendidikan Agama Dan Filsafat, 1(3), 49–63.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.5308
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|