Analisis Penerapan Teori Belajar Kognitif dalam Meningkatkan Minat Belajar IPA Siswa Kelas 6 SD
Abstract
This research attempts to overcome the obstacle of low learning interest in grade 6 students at SD Negeri 4 Saba in learning science by applying cognitive theory in the learning process. Experimental research with a Nonequivalent Pretest Posttest Control Group Design was conducted on 6th grade elementary school students who were divided into experimental groups and control groups using the Cluster Random Sampling Technique. Data collection was carried out through tests of science students' comprehension abilities and analyzed using the T-Polled Variance test to ensure homogeneity of data variance. The research results showed significant differences in students' interest and abilities in learning science between the group that applied cognitive development theory and the control group. Thus, the application of this theory proves a significant influence on science learning in elementary schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Winarsih, E. 2021. Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5313–5327.
Azzahra, I., Aan Nurhasanah, & Eli Hermawati. 2023. Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238.
Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. 2021. Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik pada Pembelajaran Metode Penemuan Terbimbing. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 117–126.
Hasbullah, H., Hidayat, S., & Asmawati, L. 2022. Pengembangan Media Pembelajaran Video Scribe Materi Banjir Bukan Sekedar Bencana Alam Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7544–7555.
Hascan, M. A., & Suyadi, S. 2021. Penerapan Teori Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran PAI Tingkat SMP di SIT Bina Insan Batang Kuis. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 138–146.
Lisnawati, L., Kuntari, S., & Agus Hardiansyah, M. 2023. Peran Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. As-Sabiqun, 5(6), 1677–1693.
Mahmudah, I., Maemonah, M., & Rahmaniar, E., 2022. Implementasi Teori Belajar Kognitif Terhadap Minat Belajar Matematika. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 14(1), 35–46.
Meidawati, S. A. N. B. R. 2019. Persepsi Siswa dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar IPA. SCAFFOLDING: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 1(2), 30–38.
Miranda, L. P. 2016. Pengaruh Konformitas Teman Sebaya dan Minat Belajar Terhadap Perilaku Menyontek. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 125–134.
Nafisah, M. N., & Azmi, I. R. 2021. Islamic Cognitive Behavior dalam Menangani Minat Belajar Rendah. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(1), 60–77.
Nila, N. 2021. Implementasi Teori Kognitif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika di Kelas 5. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 3(2), 47–50.
Nurasia, Sohriati, E., Sri Rahmadani, U., & Khaerati. 2023. Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Kelas IV SDN 660 Mekar Jaya Kabupaten Luwu. Jurnal Biogenerasi, 8(2), 598–603.
Nursyam, A. 2019. Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 18(1), 811–819.
Nuryati, N., & Darsinah, D. 2021. Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162.
Palumpun, N. S., Wilujeng, I., Suryadarma, I. G. P., Suyanta, S., & Syaukani, M. H. 2022. Identifikasi Kemandirian Belajar Peserta Didik Menggunakan E-Modul Berbantuan Liveworksheet Terintegrasi Potensi Lokal Toraja. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 8(2), 558–565.
Pratiwi, U., & Fasha, E. F. 2015. Pengembangan instrumen penilaian hots berbasis kurikulum 2013 terhadap sikap disiplin. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran IPA, 1(1), 123–142.
Priyayi, D. F., Nurani, D. E., & Hastuti, S. P. H. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Pada Pembelajaran Biologi Siswa Kelas XI IPA 2 SMA NEGERI 1 Pabelan, Seminar Nasional Pendidikan Sains II UKSW, 179–186.
Putri, S., & Syofyan, H. 2019. Pengaruh Kompetensi Guru Kelas Terhadap Minat Sekolah Dasar Negeri Tanjung Duren Utara 02. Jurnal Pendidikan Dasar, X, 1–11.
Rasidi, & Suryawan, A. 2023. Pengaruh Pembelajaran Awareness Training Berbasis Kognitif Sosial (ATEKSI) Terhadap Konsep Diri Siswa Kelas V di SD Negeri Krogowanan. Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 15(01), 39–58.
Ratnasari, I. W. 2017. Hubungan Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 289–293.
Sunami, M. A., & Aslam, A. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945.
Widyantari, N. K. S., Suardana, I. N., & Devi, N. L. P. L. 2019. Pengaruh Strategi Belajar Kognitif, Metakognitif Dan Sosial Afektif Terhadap Hasil Belajar Ipa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 151.
Wisman, Y. 2020. Teori Belajar Kognitif dan Implementasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 209–215.
Yolanda, S., & Meilana, S. F. 2021. Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 915–921.
Zahranisa, A., Marlina, N., & Zuliani, R. 2023. Kefektivitas Pengunaan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Kognitif Siswa Sekolah Dasar Kelas III SDN Sindang Panon 2. Masaliq, 3(5), 775–789.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4785
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|