Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif dalam Meningkatkan Semangat Belajar IPA Siswa Kelas VI Sekolah Dasar
Abstract
The purpose of the study was to measure the impact of the application of cognitive learning theory on the spirit of learning, as well as integrate qualitative and quantitative approaches to gain a holistic understanding. This study used a quasi-experimental design with two groups of students as research subjects, where the experimental group received an intervention with a cognitive learning model, while the control group followed conventional learning. Data was collected through pre-test, post-test, and spirit of learning questionnaires. Data analysis involves T test for quantitative data and thematic analysis for qualitative data. The results showed a significant increase in the enthusiasm of students who followed the cognitive learning model, along with positive changes in students' perceptions and experiences of science learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agusti, N. M. and Aslam, A. 2022, Efektivitas media pembelajaran aplikasi wordwall terhadap hasil belajar ipa siswa sekolah dasar, Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800..
Alexander, F. and Pono, F. R. 2019, Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Examples Non Examples untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa, Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 1(2), 110–126.
Anggraini, S. and Sukartono, S. 2022, Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu, 6(3), 5287–5294.
Apriani, I. D. 2020, Pengaruh Perfeksionisme Siswa dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 48–56.
Arianti, A. 2019, Siswa, Peranan Guru dalam meningkatkan motivasi belajar, Didaktika: Jurnal Kependidikan, 12(2), 117–134..
Audina, Y. et al. 2023, Teen Anger Management and Education: Anger Management for Adolescent Perpetrators of Violence in Special Child Development Institutions Class II Jakarta, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologilogi, 11(3), 338–347.
Cantona, I. G. E. and Sudarma, I. K. 2020, Model Pembelajaran SAVI Berbantuan Media Mind Mapping Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V, Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 3(2), 269–279.
Daris, S. 2017, Motivasi Belajar Pada Anak Jalanan yang Memutuskan untuk Tetap Bersekolah, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 59–68.
Dirna, F. C. 2022, Pengaruh Suasana Lingkungan Sekolah terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SLB Negeri Banyuasin, Salus Cultura: Jurnal Pembangunan Manusia Dan Kebudayaan, 2(1), 26–35.
Harefa, D. and Sarumaha, M. 2020, Teori Pengenalan Ilmu Pengetahuan Alam Sejak Dini. Pm Publisher.
Jayanti, E. D., Aryana, I. B. P. and Gunamantha, I. M. 2017, Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau dari Literasi Digital Siswa Kelas V Sekolah Dasar Gugus VI Kecamatan Mengwi, PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 55–64.
Khaeriyah, E., Saripudin, A. and Kartiyawati, R. 2018, Penerapan metode eksperimen dalam pembelajaran sains untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak usia dini, AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 102–119..
Laksmitaningtyas, A. 2020, Hubungan Antara Motivasi Belajar dan Iklim Sekolah Dengan Perilaku Membolos, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(1), 57–62.
Mayang, Y. 2018, Hubungan Dukungan Orangtua dan Motivasi Belajar dengan Minat Melanjutkan Studi ke Perguruan Tinggi, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(3), 352–358.
Mokoginta, S. O., Mangangantung, J. M. and Liando, M. R. 2023, Peran Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V SD GMIM IV Tomohon, Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 260–272
Nurmalasari, L., Akhbar, M. T. and Syaflin, S. L. 2022, Pengembangan Media Kartu Hewan dan Tumbuhan (TUHETU) pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD NEGERI, JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 5(1), 1–8.
Pahliwandari, R. 2016, Penerapan teori pembelajaran kognitif dalam pembelajaran pendidikan jasmani dan kesehatan, Jurnal Pendidikan Olah Raga, 5(3), 154–164.
Safaringga, V., Lestari, W. D. and Aeni, A. N., 2022, Implementasi program kampus mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar, Jurnal Basicedu, 6(3), 3514–3525.
Sari, R. K. et al. 2021, Analisis Faktor Rendahnya Motivasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran IPA di SD Negeri 80/I Rengas Condong Kecamatan Muara Bulian, Al Jahiz: Journal of Biology Education Research, 1(2), 63–79.
Setyaningrum, M. L. 2018, Motivasi Berprestasi Pada Atlet Penyandang Tunadaksa yang Mengikuti Paralympic, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(3), 403–409.
Sutarto, S. 2017, Teori Kognitif dan Implikasinya Dalam Pembelajaran, Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1), 1–26.
Warsah, I. et al. 2023, Usaha Guru Mengurangi Kecemasan Belajar Siswa dalam Pembelajaran PAI, At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 15(1), 31–48.
Wisman, Y. 2020, Cognitive Learning Theory And Implementation In Learning Process, Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 209–215.
Zubaidah, S. 2016, Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran, Seminar Nasional Pendidikan, 2(2), 1–17.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4788
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|