Perspektif Teori Belajar Kognitif pada Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Bagi Siswa Kelas 4 SD Negeri 2 Banyuning
Abstract
This research aims to investigate the impact of implementing Problem Based Learning (PBM) with a Cognitive Learning Theory perspective on the learning understanding of grade 4 students at SD Negeri 2 Banyuning. Using a qualitative approach, exploring student involvement in the learning process, effectiveness of PBM, and comparison of results with a control group that did not implement PBM. The results showed significant differences between the experimental and control groups, with the experimental group showing a better increase in learning understanding. This research contributes to a practical understanding of the effectiveness of PBM with a cognitive approach in improving grade 4 students' overall understanding of learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariyani, B. and Kristin, F., 2021, Model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa SD, Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(3), 353–361.
Ayudya, R.N.P. 2017, Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri 3 Pasuruan Kecamatan Penengahan Kabupaten Lampung Selatan.
Bujuri, D. A., 2018, Analisis perkembangan kognitif anak usia dasar dan implikasinya dalam kegiatan belajar mengajar, LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37–50.
Engel, L.C., Rutkowski, D. and Thompson, G., 2019, Toward an international measure of global competence? A critical look at the PISA 2018 framework, Globalisation, Societies and Education, 17(2), 117–131
Hufri, H., Dwiridal, L. and Sari, S.Y., 2021, Peningkatan Kompetensi Guru-Guru IPA SMP/MTsN Lubuk Sikaping melalui Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1)
Kanah, I. and Mardiani, D., 2022, Kemampuan Komunikasi dan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Problem Based Learning dan Discovery Learning, Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 255–264.
Misnawati, 2016, Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Kecanduan Game Online Pada Siswa-Siswi, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2).
Nor, A. and Prastika, N. D., 2023, Work Burnout Level Analysis Based on Administrative Employee Workload, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(1).
Nurtaniawati, N., 2017, Peran guru dan media pembelajaran dalam menstimulasi perkembangan kognitif pada anak usia dini, Tunas Siliwangi: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru PAUD STKIP Siliwangi Bandung, 3(1), 1–20
Purwanti, A. D., 2012, Penerapan pendekatan kontekstual untuk meningkatkan minat belajar siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar, Jurnal Ilmiah Guru Caraka Olah Pikir Edukatif, 16(2)
Qonitah Qurrotu’ain, 2019, Perbedaan Stres Akademik Berdasarkan Latar Belakang Pendidikan, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(3).
Rismayani, R., Lestari, E. A. and Tarigan, N. N. U. B., 2021, Problematika sarana dan prasarana pendidikan, Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 136–149.
Siti Rokhimah, 2014, Pengaruh Dukungan Sosial dan Efikasi Diri Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Pada Siswa SMA Negeri 1 Tenggarong Seberang, Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3).
Sumarno, Y. and Paruntung, J. P., 2019, Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual Dalam Upaya Meningkatkan Minat Belajar Pak, Edukasi: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 10(2), 27–39.
Syarif, I. and Syaparuddin, S., 2017, Implementasi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas IV, Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 1(1), 48–60.
Tanjung, S. et al., 2022, Problem Based Learning (PBL) Model with Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) Approach, International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 10(3), 740–752.
Wulandari, Y.O. and Komalasari, M.D., 2023, Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif “Pasitukal” Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa Kelas III di SD Muhammadiyah Senggotan, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 3(2), 336–351.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4790
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|