Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to investigate the effects of gadget use on the psychological development of elementary school-aged children. The method used is a qualitative approach. This approach was selected to master the natural conditions of the research object, and data collection methods through triangulation (observation, interviews, documentation). The results of the study concluded that there was an influence of the duration of gadget use on the mental, emotional and behavior of children in elementary school. The positive influence that arises, for example, broadens students' insight and makes it easier for students to communicate with teachers. Meanwhile, the negative effects include difficulty socializing, irritability, imitating behavior on gadgets and addiction to playing with gadgets. So it is very important for parents to supervise, control and pay attention to all their children's activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agasi, D., Oktarina, R., Desyandri, D., & Murni, I. 2022. Pengaruh Pemakaian Gadget pada Peserta Didik Sekolah Dasar Berkaitan dengan Perkembangan Psikologinya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10763–10768.
Anisah, A. S. 2011. Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 5(1), 70–84.
Asif, A. R., & Rahmadi, F. A. 2017. Hubungan Tingkat Kecanduan Gadget Dengan Gangguan Emosi dan Perilaku Remaja Usia 11-12 Tahun. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 148–157.
Chikmah, A. M., & Fitrianingsih, D. 2018. Pengaruh Durasi Penggunaan Gadget Terhadap Masalah Mental Emosianal Anak Pra Sekolah di TK Pembina Kota Tegal. Siklus: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(2), 295–299
Chusna, P. A. 2017. Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330.
Chusnandari, M. 2019. Hubungan antara Pola Asuh Orangtua dengan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Al Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education (IJECIE), 2(2), 209–230.
Darmalaksana, W. 2020. Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. 1–6.
Fitriana, F., Ahmad, A., & Fitria, F. 2021. Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Remaja Dalam Keluarga. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 5(2), 182–194.
Hasanah, M. 2018. Pengaruh Gadget terhadap Kesehatan Mental Anak. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education (IJIECE), 2(2), 207–214.
Irwan, N. Q. 2017. Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 4 sampai 5 Tahun di PAUD Kasih Bunda Pontianak. ProNers, 3(1), 1–12.
Juherna, E., & Primawistri, N. 2017. Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pelita PAUD, 1(2), 132–142.
Lerek, F. 2014. Pengaruh Motivasi Belajar dan Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Regulasi Diri Pada Maha-siswa yang Kuliah Sambil Bekerja di Fakultas Ekonomi Program Studi Ekonomi Syariah Universitas Mulawarman Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 190–197.
Margaretha, L. 2022. Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(3), 871–876.
Mau, B., & Gabriela, J. 2021. Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Perilaku Anak Remaja Masa Kini. Excelsis Deo: Jurnal Teologi, Misiologi, Dan Pendidikan, 5(1), 99–110.
Mayenti, F., & Sunita, I. 2018. Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Anak Usia Dini Di PAUD Dan TK Taruna Islam Pekanbaru. Photon: Jurnal Sain Dan Kesehatan, 9(1), 208–213.
Nafaida, R., Nurmasyitah, & Nursamsu. 2020. Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Anak. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(2), 57–61.
Pratiwi, N., & Pritanova, N. 2017. Pengaruh Literasi Digital Terhadap Psikologis Anak dan Remaja. Semantik, 6(1), 11–24.
Priadi, A., Aristina, T., Rachmawati, N., & Harigustian, Y. 2021. Literature Review : Pengaruh Penggunaan Gadget Berlebih Terhadap Kesehatan Mental Anak. Jurnal Keperawatan Akademi Keperawatan YKY Yogyakarta, 13(2), 75–82.
Purwaningtyas, F. D., Septiana, Y., Aprilia, H., & Candra, G. 2023. Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi Wijaya Putra (Psikowipa), 4(1), 1–9.
Putri, L. D., & Miranti, P. 2021. Waspadai Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak Usia Dini. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 58–66.
Rini, N. M., Pratiwi, I. A., & Ahsin, M. N. 2021. Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1236–1241.
Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, rik A. 2021. Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Sosial Anak di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140.
Sapardi, V. S. 2018. Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di PAUD/TK Islam Budi Mulia. Menara Ilmu, 12(80), 137–145.
Sari, I. P., Wardhani, R. W. K., & Amal, A. S. 2020. Peran Orang Tua Mencegah Dampak Negatif Gadget Melalui Pendekatakan Komunikasi dan Psikologi. IJIP: Indonesian Journal of Islamic Psychology 2.2, 2(2), 267–289.
Sunita, I., & Mayasari, E. 2018. Pengawasan Orangtua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak. Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 3(3), 510–514.
Susilowati, R. 2018. Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 6(1), 145–158.
Swatika, P. 2018. Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologi Anak. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 2(1), 49–54.
Yulanda, N. 2017. Pentingnya Self Regulated Learning Bagi Peserta Didik Dalam Penggunaan Gadget. Research and Development Journal of Education, 3(2), 164–171.
Zahroh, L., & Sholichah, I. F. 2022. Pengaruh Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi Anak di Desa Kramat. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(2), 169–173
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4801
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|