Penerapan Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah
Abstract
The aim of this research is to evaluate the impact of applying Jean Piaget's theory of cognitive development in the mathematics learning process in the school environment. This research uses an experimental design with a Nonequivalent Pretest Posttest Control Group Design pattern. The research subjects consisted of 5th grade students in elementary schools who were divided into two groups, namely the experimental group and the control group. Group selection was carried out using the cluster random sampling technique. Data from this research was collected using a test method using a test instrument for students' understanding abilities. Data were analyzed using the Polled Variance T test. The results of this research found that there was a significant influence on the application of Jean Piaget's theory of cognitive development in mathematics learning at school
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustyaningrum, N., Pradanti, P. and Yuliana, 2022, Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky : Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar?, Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(1), 568–582.
Aini, I.N. and Hidayati, N. 2017, Tahap Perkembangan Kognitif Matematika Siswa Smp Kelas Vii Berdasarkan Teori Piaget Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin, Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2).
Anditiasari, N. and Dewi, N.R. 2021, Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Anak Usia 11 Tahun Di Brebes’, Mathline : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1), 97–108.
Anton, A. and Usman, U. 2020, Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Pendekatan Pengelolaan Kelas’, TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Kemanusiaan, 4(1), 69–83.
Dewi, N.P.W.P. and Agustika, G.N.S. 2020, Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan Pmri Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika, Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 204.
Fauzi, Y.N., Riana Irawati and Ani Nur Aeni, 2022, Model Pembelajaran Flipped Classroom Dengan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa, Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1537–1549.
Firdaus, A. et al. 2021, Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Siswa, QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 13(2), 187–200..
Fitriani, N., Hidayah, I.S. and Nurfauziah, P. 2021, Live Worksheet Realistic Mathematics Education Berbantuan Geogebra: Meningkatkan Abstraksi Matematis Siswa SMP pada Materi Segiempat, JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 5(1), 37.
Ginting, M.B. 2018, Membangun Pengetahuan Anak Usia Dini Melalui Permainan Konstruktif Berdasarkan Perspektif Teori Piaget, Jurnal Caksana : Pendidikan Anak Usia Dini, 1(02), 159–171.
Hadi, W. et al. 2022, Desain Pembelajaran Diferensiasi Bermuatan Problem Based Learning (Pbl) Mendukung Critical Thinking Skill Siswa Pada Era Kenormalan Baru Pascapandemi Covid-19, Basastra, 11(1), 56.
Handika, H.H., Zubaidah, T. and Witarsa, R. 2022, Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 22(2), 124.
Hendi, A., Caswita, C. and Haenilah, E.Y. 2020, Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis siswa, Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 823–834.
Jannah, D.R.N. and Atmojo, I.R.W. 2022, Media Digital dalam Memberdayakan Kemampuan Berpikir Kritis Abad 21 pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar, Jurnal Basicedu, 6(1), 1064–1074.
Khaulani, F., S, N. and Irdamurni, I. 2020, Fase Dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51.
Lida, U.M. and Zulaeha, I. 2017, Pola Penalaran Dalam Karangan Argumentasi Pada Siswa Tahap Operasi Formal’, Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 45.
Marinda, L. 2020, Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar, An-Nisa’: Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1), 116–152..
Marliani, N. 2015, Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project (MMP), Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1).
Mu’minah, H. 2020, Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik, Journal of Islamic Education Research, 1(02), 28–38.
Mustakim, A. et al. 2023, Quantum Teaching Model: Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa MTs, Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 6–10.
Nainggolan, A.M. and Daeli, A. 2021, Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya bagi Pembelajaran, Journal of Psychology ‘Humanlight’, 2(1), 31–47.
Nur Efendi and Muh Ibnu Sholeh, 2023, Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran’, Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85..
Nuryati, N. and Darsinah, D. 2021, Implementasi Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162.
Perni, N.N. 2019, Pentingnya Menciptakan Suasana Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini, Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 45.
Purwaningrum, J.P., 2016, Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Discovery Learning Berbasis Scientific Approach, Refleksi Edukatika, 6(2)..
Supriyati, Y. and Muqorobin, M. 2021, Mixed Model Cipp Dan Kickpatrick Sebagai Pendekatan Evaluasi Program Pengembangan Kompetensi Guru Berbasis Kebutuhan Peningkatan Kemampuan Asessement Literasi-Numerasi (Cilapp Model Dalam Evaluasi Program), Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1).
Ulia, N. and Sari, Y. 2018, Pembelajaran Visual, Auditory dan Kinestetik Terhadap Keaktifan dan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar, Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 5(2), 175.
Wardani, H.K. 2022, Pemikiran Teori Kognitif Piaget di Sekolah Dasar’, Khazanah Pendidikan, 16(1), 7.
Widyati, W. 2014, Belajar dan Pembelajaran Perspektif Teori Kognitivisme, Biosel: Biology Science and Education, 3(2), 177.
Wildan Alvin Salis and Irwan Siagian, 2023, Perkembangan Kognitif Antara Hubungan Bahasa dan Proses Berpikir dalam Berkomunikasi di Media Sosial, Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 789–795.
Winarso, W. 2014, Membangun Kemampuan Berfikir Matematika Tingkat Tinggi Melalui Pendekatan Induktif, Deduktif dan Induktif-Deduktif Dalam Pembelajaran Matematika, Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 3(2).
Yanti, Y.E. et al. 2023, Pendampingan Literasi Numerasi dan Adaptasi Teknologi Sebagai Upaya Dalam Mendukung Penerapan Kurikulum Merdeka di SDN 03 Gondanglegi, Jurnal Edukasi Pengabdian Masyarakat, 2(4), 238–245.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.4806
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|