Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Metode Eksperimen pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas V UPTD SDN 4 Adirejo
Abstract
This research aims to improve student learning outcomes in science learning and heat transfer materials through the use of experimental methods. The research consisted of pre-cycle, cycle I and cycle II with the subject being class V students consisting of 15 students. By looking at the acquisition data and findings, it can be seen that the teacher has implemented learning improvement activities. Using the Experimental Method can improve student learning outcomes, this can be seen by increasing the percentage of student completion in each cycle. Pre-Cycle with a percentage of students completing (27%) Cycle II (70%) and Cycle II (87%). There was a significant increase in student learning outcomes after using the Experimental Method in class V science subjects on heat transfer material at UPTD SDN 4 Adirejo
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adi Merta, I. K. S., Darsana, I. W., & Surya Abadi, I. B. G. 2020. Pengaruh Model Pembelajaran Visual Auditory Kinestethic Bernuansa Lingkungan Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPA. Indonesian journal of educational research and review, 3(1), 65.
Firmansyah, Dani. 2015. Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Minat Belajar Terhadap Hasil BelajarMatematika, .Jurnal Pendidikan Unsika, 3(1), 34-44.
Fitriani. 2019. Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Kelas IV SDN Topa Kota Baubau. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 122.
Guntur, Zainal, Y. Y. 2022. Penerapan Metode Eksperimen Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Pinisi Jurnal PGSD UNM, 2(1).
Hamdayana, Jumanta. 2016. Metodologi Pengajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Haniyah, L., Bektiarso, S., & Wahyuni, S. 2021. Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT(Numbered Head Together) Disertai Metode Eksperimen Pada Pembelajaran IPA Fisika SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika FKIP Universitas Jember, 3(1)
Lubis, M. S. 2021. Belajar dan Mengajar Sebagai Suatu Proses Pendidikan yang Berkemajuan. Jurnal Literasiologi, 5(2), 95–105.
Nugraha, Mohammad Fahmi. Budi Hendrawan Dkk. 2020. Pengantar Pendidikan dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Tasikmalaya: Edu Publisher
Saifuddin. 2014. Pengelolaan Pembelajaran Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.
Saripudin, A. 2016. Peran Keluarga dalam Mengoptimalkan Perkembangan Motorik Anak Usia Dini. Yogyakarta: Awlady
Solikati, N. 2021. Peningkatan Prestasi Belajar IPA Materi Rangkaian Listrik Sederhana dengan Metode Eksperimen. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar dan Menengah, 1(2), 310-322.
Warsiki, N. M. 2018. Implementasi Metode Eksperimen dalam Meningkatkan Prestasi Belajar IPA. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 2(1).
Wulandari, I. 2021. Validitas Bahan Ajar Kurikulum Pembelajaran Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 7(1), 90–98.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i2.5227
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|