Interpretasi Penilaian Bahasa Indonesia Berbasis Digital
Abstract
This research uses a qualitative method based on a literature study to conclude theoretical concepts about certain concepts, as well as the methods, objectives, and types of interpretation of learning assessment. The assessment process, including the interpretation of student learning results, is better carried out through digital-based applications because it simplifies the process of administering assessment reports, drawing final conclusions, and reducing errors in the assessment process. Digital interpretation makes it easier for teachers to maintain objectivity in student learning outcomes and is part of digitalization, which must be introduced to students from an early age by teachers and schools.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnyana, I. 2023. Penilaian Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Stilistika, 11(2), 343-359.
Afifah, D. &. 2023. Pemanfaatan Aplikasi Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Keterampilan Menulis di Perguruan Tinggi. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 2(1), 63-73.
Andriyani, N. H., 2020. Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan LKPD Liveworksheet Untuk Meningkatkan Keaktifan Mental Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas VA SD Negeri Nogopuro. Prosiding Pendidikan Profesi Guru.
Arifin, Z. 2011. Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arisandi, S. 2022. Penggunaan Media Pembelajaran Liveworksheets Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Pada Materi Konsep Mol. Secondary: Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah, 2(3), 306-316.
Auliya, A. S. 2021. The Development of Based Evaluation Instruments Wordwall for Science Courses of Junior High School Class VII. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 73-83.
Faznur, L. K. 2020. Aplikasi Kahoot Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Guru Sma Di Sukabumi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik (JPMT), 2(2), 39-44.
Fitriani, F. 2021. Analisis Penilaian Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Implikasinya Terhadap Peningkatan Kualitas Pendidikan SD/MI. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 2(2), 18-30.
Hake, R. 1998. Analizing Change/Gain Score. Dept: Of Physics Indiana University.
Hakim, L. &. 2021. Efektivitas Evaluasi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Aplikasi Google Form. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 20(2), 151-156.
Hetilaniar. 2021. Implementasi Literasi Digital Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
Idzi’Layyinnati, M. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di SMP Muhammadiyah 07 Paciran. Jurnal Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 1-32.
Purwanto, M. 2002. Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Rahman, A. &. 2019. Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Uwais Inspirasi Indonesia.
Ratnawulan, E. &. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
Ricoeur, P. 2014. Teori Interpretasi Membelah Makna dalam Anatomi Teks. Jakarta : Diva Press.
Sawaluddin., &. S. 2020. Langkah-Langkah Dan Teknik Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal PTK & Pendidikan. 6(1), 13-24.
Setemen, K. D. 2019. Model Peer Assessment Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 16(1), 55-64.
Sumaryono, E. 1999. Sebuah Metode Filsafat. Yogyakarta : Kanisius.
Umah, I. Y. 2023. Pengembangan Evaluasi Berbasis Digital Melalui Web Wordwall Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 9(2), 269-278.
Wafiqni, N. &. 2020. Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 Di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Elementar : Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 68-83.
Widoyoko, E. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran. Jakarta : Pustaka Belajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.5341
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|