Kepemimpinan Visioner dalam Manajemen Pendidikan: Studi Kualitatif di Sekolah Berbasis Nilai Karakter
Abstract
This research aims to explore how school principals implement visionary leadership in building an educational environment that integrates character values into policies, programs and daily practices. This research uses a qualitative approach with a case study method. Data was collected through in-depth interviews with school principals, teachers and students, as well as through direct observation and analysis of school documents. The research results show that visionary leadership plays a significant role in forming a school culture that is oriented towards character formation. Visionary leadership is not only a strategic instrument in education management but also a catalyst for creating a generation with character and ready to face global challenges.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Almahda, Salsabila & Wismanto, Wismanto & Fithri, Radhiyatul. 2024. Penerapan Konsep Guru Profesional Dalam Penanaman Akhlak Siswa Pada Surat Ali Imran Ayat 159: Studi Kasus MI Ibnu Aqil Pekanbaru. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam. 2. 340-349.
Angel, A., Mutiara, A., Arya, A., Polem, A., & Nugraha, Beni Satria, W. 2024. Nilai-nilai Puasa dan Implikasinya terhadap Pendidikan Karakter. 723–731.
Asma Yunita, Miftahul Jannah, Riska Rahmasari, Riski Rahmasari, W. 2021. Perspektif Al-Qur’an tentang Pembebasan Manusia melalui Pendidikan Akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 51.
Asror, F. M., Janah, F., & Nafi’ah, Eriza Choirotin, W. 2021. Kewajiban dan Karakteristik Belajar Mengajar Ala Rasulullah (Perspektif Hadis). Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 187.
Azima, N., Dewi, G. K., Amalia, S., Cornellya, I., & Wismanto, W. 2024. Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Sederhana Sebagai Sumber Belajar. 1(2).
Dewianti, A. F., Gimri, F. D., & Nandiani, Elsa Marfina, W. 2024. Analisis Urgensi Pendidikan Akhlak Berkarakter Dalam Membangun Keluarga Bahagia. 3, 154–167.
Elbina Saidah Mamla, W. 2021. Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. 2023. Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 6(1), 4652–4663.
Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. Adilah. E. 2022. Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.
Harahap, E. K., & Sumarto, S. 2020. Kepemimpinan Pendidikan Islam Dalam Upaya Benchmarking. Jurnal Literasiologi, 3(3), 107–116.
Hallinger, P., & Kovačević, J. 2019. A Bibliometric Review of Research on Educational Administration: Science Mapping the Literature, 1960 to 2018. Review of Educational Research, 89, 335-369.
Isnaini, L. 2020. Strategi Kepemimpinan Abad 21: Visioner, Kreatif, Inovatif, Dan Cerdas Emosi. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 162–182.
Junaidi, J., Syahputra, A., Asmarika, A., Syafitri, R., & Wismanto, W. 2023. Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam Pembinaan Akhlak di SDIT Uwais Al Qarni Pekanbaru. Journal of Education Research, 4(3), 1162–1168
Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. 2021. Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146.
Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. 2022. Kemampuan Sumber Daya manusia Dalam meningkatkan Kualitas Manajemen Lembaga Pendidikan Islam di Era Disrupsi. 11, 204–226.
Leithwood, K., Jantzi, D. and McElheron-Hopkins, C. 2006 The Development and Testing of a School Improvement Model. School Effectiveness and School Improvement, 17, 441-464.
Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. 2022. Ikhtiar Kepalamis Raudhatul Mushallin Tanjung Unggat Dalam meningkatkan Eksistensi Madrasah yang Dipimpinnya Melalui Perbaikan Manajemen. 11(2), 285–294.
Mardianto, K., Yuliandari, S., Rahmawati, L., & Lestari, Indah, W. 2024. Implementasi Metode Pendidikan Akhlak Anak dalam Lingkungan Keluarga untuk Menciptakan Karakter dan Membentuk Generasi yang Berkualitas. 749–757.
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. 2023. Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi (Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru). Journal of Education, 5(3), 10192–10204.
Naila Hafizah, Wardah Yuni Artika, Sri Mei Ulfani, Ratih Kumala Sari, W. 2024. Peran Pendidikan Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Peserta Didik. 5(2), 29–42.
Putri, I. A. 2022. Hubungan Kepemimpinan Kepala Sekolah Dan Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Keinovatifan Guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 19(2), 183–192.
Ramadhani, W. A., Novita, N., Sari, A. P., Fakhlefi, S., & Wismanto. 2024. Analisis Tentang Perspektif Guru Sebagai Pendidik Dalam Tinjauan Al Qur’an. IHSANIKA : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 1–16.
Supriani, Y., & Arifudin, O. 2022. Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. 5, 153–161.
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. 2023. Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. Amin. R. Q. 2023. Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13.
Spillane, James. 2017. Leadership and Learning: Conceptualizing Relations Between School Administrative Practice and Instructional Practice.
T. Darmansah, M. R. S. 2020. Fungsi Kaderisasi Dalam Meningkatan Kualitas Kepemimpinan. Journal Of Education And Teaching Learning (JETL), 2(3), 20–28
Umami, A., Khairinnisa, R., Prayoga, I., & Wismanto. 2024. Analisis Kemampuan Guru Dalam Membuat Media Pembelajaran Sederhana. 2, 225–231.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. 2024. Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. 2024. Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(1), 1–10.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.6052
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|