Penilaian Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam: Penerapan Strategi, Skema, dan Alternatif Solusi di Tingkat Sekolah Dasar

Imam Sibaweh

Abstract


This research aims to provide an assessment of Islamic Religious Education learning outcomes, which includes aspects of planning, objectives, types of evaluation, and implementation strategies. The approach used in this research is a qualitative approach with data collection carried out through interviews and literature analysis. The results of this research found that the evaluation of Islamic Religious Education learning achievement was designed to optimize efficiency and effectiveness, with an emphasis on 3 (three) assessment domains, namely: cognitive, affective and psychomotor. This allows educators to get a comprehensive picture of student learning outcomes and provide relevant feedback.


Keywords


assessment of learning outcomes, islamic religious education, implementation of strategies, schemes, and alternative solutions.

Full Text:

PDF

References


Achadah, Alif. 2019. Evaluasi dalam Pendidikan sebagai Alat Ukur Hasil Belajar. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial. 6(1). 97-114.

Adiyono, Irvan, Rusanti, 2022. Peran Guru Dalam Mengatasi Perilaku Bullying. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 649-658

Al Karimah, N. R. 2020. Pola Komunikasi Guru Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Islam Inklusif-Multikultural. Jurnal Pustaka Komunikasi, 3(1), 135–147.

Alhasbi, F., Subando, J., Saimona, N., Rosidi, A., 2024. Optimalisasi Pengurus Masjid dalam Upaya Memakmurkan Masjid di Kelurahan Jumapolo Karanganyar. Altifani: Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, dan Dakwah. 3(1). 1-19.

Alhayat, A., Mukhidin, M., Utami, T., Yustikarini, R. 2023. The Relevance of the Project-Based Learning (PjBL) Learning Model with “Kurikulum Merdeka Belajar.” Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 7(1), 105.

Ariyana, Purawinangun, I. A., Rojudin, 2022, Evaluasi Pembelajaran Sastra sebagai Alternatif Peningkatan Belajar Siswa di Sekolah, Jurnal Membaca Sastra dan Bahasa Indonesia, 7(1), 23-30

Aswidar, R., & Saragih, S. Z. 2022. Karakter Religius,Toleransi, dan Disiplin pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 134.

Bararah, I., 2017, Efektifitas Perencanaan Pembelajaran dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 7(1), 131-147

Basyah, Musbani M., 2019, Konsep Penyusunan dan Pelaksanaan Evaluasi dalam Proses Belajar Mengajar menurut Suharsimi Arikunto. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 5(1), 36-49

Dewianti, A. F., Gimri, F. D., Nandiani, E. M., Ardiansyah, B., Wismanto, 2024. Analisis Urgensi Pendidikan Akhlak Berkarakter Dalam Membangun Keluarga Bahagia.Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 154–167.

Efrina, L., Warisno, A., 2021. Meningkatkan Mutu Melalui Implementasi Manajemen di Madrasah Tsanawiyah Hidayatul Mubtadiin. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 214–219.

Faishol, Riza & Warsah, Idi., Mashuri, Imam., Sari, Novita. 2021. Efektivitas Metode Muroja'ah dalam Menghafal Al-Quran pada Siswa di Sekolah Arunsat Vittaya School Pattani Thailand. INCARE: International Journal of Educational Resources, 2(1), 66-100

Fitrianti, Leni., 2018, Prinsip Kontinuitas dalam Evaluasi Proses Pembelajaran, Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 10(1), 89-102

Halimah, N., Adiyono, 2022, Unsur-Unsur Penting Penilaian Objek dalam Evaluasi Hasil Belajar, Educatioanl Journal: General and Specific Research, 2(1), 160-167

Hayati, P., Hafifa, Massaid, F., Azzahra, E. S., Wismanto, 2024. Analisis Bentuk Akhlak Kepada Teman dan Tetangga Berdasarkan Al-Qur’an, JMPAI: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 129-138

Iskandar, A., Winata, W., Haluti, F., Kurdi, Muqarramah Sulaiman., Sitompul, Putra Hendra S., Kurdi, Musyarrafah Sulaiman., Nurhayati, Sri., Hasanah, M., Arisa, M. F., 2023, Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.

Kusumawati, A., Pitaningtyas, F. A., Indrawan, T. A P., Dewi, N. R., 2023. Penerapan Teori Perkembangan Mental Anak Usia 8-9 Tahun oleh Piaget pada Hukum Kekekalan Luas. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 6, 156-161

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. 2020a. Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Bintang; Jurnal Pendidikan dan Sains, 2(3), 418-430.

Magdalena, I., Ridwanita, A., Aulia, B., 2020b, Evaluasi Belajar Peserta Didik, Pandawa: Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 2(1), 117-127

Phafiandita, A. N., Permadani, A., Pradani, A. S., Wahyudi, M. I. 2022. Urgensi Evaluasi Pembelajaran di Kelas. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 3(2), 111–121.

Rahmadayanti, D., Hartoyo, A. 2022. Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187.

Ramadhani, W. A., Aini, N., Tulhusni, Z., Wismanto, Fakhlef, S., 2024. Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak, Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 276-289

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. 2020. Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Saragih, N. R., Magarita, M., & Saragih, E. E. 2022. Efektivitas Metode Tanya Jawab dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Religius, 4(1), 43–56.

Thana, P. M., Hanifah, S., 2023, Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21, Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 281-288

Warsah, I., & Habibullah, H. 2022. Implementasi Evaluasi Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di Madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213–225.

Wismanto, 2021. Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al-Qur’an Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. Magistra: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman. 12(1). 33.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., Hakim, A. L., Sukma, I. P., 2024. Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat (JURRAFI), 3(1), 37-50

Wismanto, Yupidus, Ramli, E., Ridwan, Saidah, E. M., 2023. Pendidikan Karakter Generasi Mukmin Berbasis Integrasi Al Qur’an dan Sunnah di SDIT Al Hasan Tapung - Kampar. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 196–209.

Zulfah. 2021. Karakter: Pengembangan Diri. IQRA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–33.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i1.6077

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.