Pengembangan E-Book Mata Kuliah Drama sebagai Media Pembelajaran Mandiri di Masa Pandemi

Liza Septa Wilyanti, Larlen Larlen, Irma Suryani

Abstract


This research aims to develop an eBook of Drama courses that can be used independently by students by linking learning videos that have been uploaded by lecturers in youtube media. The development of drama e-book courses aims to help and support distance learning, especially during this pandemic. This research follows the steps of ADDIE (analize, design, develop, implement, and evaluate) which focuses on development research. Based on the results of data analysis, the average value of each aspect tested in the eBook of this Drama course is 83.85. This figure shows the teaching book on Drama Subjects is feasible and valid to use. The effectiveness and practicality of the e-book drama courses that have been used obtained an average score of 83.25. This figure shows the Drama course eBook is practical and effective for use in learning.


Keywords


Drama; E-book; Learning Media

Full Text:

PDF

References


Aji, Y.N.W., Heri, S. & Maryaeni. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Memerankan Drama Berbasis Legenda untuk Kelas VII SMP di Daerah Jawa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 2 (9), 1168-1174.

Anisa, H. (2019). Teknologi dan Komunikasi Berupa E-book Berbasis Kearifan Lokal dalam Pengembangan Bahan Ajar Bahasa dan Sastra. Jurnal Edukasi kultura. 6(1), 1-9.

Branch, R.M. 2009. Instructional Design The ADDIE Approach . New York: Springer.

Fajria, A. (2018). Persepsi Mahasiswa PBI terhadap Penerapan Pembelajaran Aktif Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif pada Mata Kuliah Drama, Prose, Poetry. Jurnal Lingua Applicata. 2(2), 91-110.

Hetami, F. (2010). Resepsi Sastra dan Intertekstualitas sebagai Alternatif Pembelajaran Efektif dalam Mata Kuliah Drama Analysis. Jurnal Lembaran Ilmu Kependidikan. 39(2), 174-180.

Jannah, M. & Muhammad, F. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Bermain Drama Berbasis Autobiografi Habibie dan Ainun. Jurnal J-Simbol: Bahasa, Sastra, dan Pembelajrannya. 3(2), 1-10.

Ghufroni & Moh T. (2020). Pengembangan Mata Kuliah Apresiasi dan Kajian Drama Berbasis Kebudayaan Brebes sebagai Bahan Ajar Mahasiswa. Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya. 3(1), 294-303.

Khaerudin, D., Suherli K. & Iyay Robia Khaerudin. (2019). Pengembangan bahan Ajar Menulis DramaBerdasarkan Pengalaman Pengarang sebagai Bahan Ajar Drama di SMP/MTS. Jurnal Tuturan. 8 (2), 86-95.

Kurniasih, I. & Berlin, S. (2014). Panduan Membuat Bahan Ajar Buku Teks Pelajaran. Surabaya: Kata Pena.

Murti, S. & Muhtadin. (2019). Validitas bahan Ajar LKS Menulis Naskah Drama Siswa Kelas VIII SMP Se-Kabupaten Musi Rawas. SILAMPARI BISA: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing. 2(2), 159-172. DOI: https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v2i2

Nainggolan, M.F. & Erni S. (2019). Meningkatkan Keterampilan Bermain Peran Melalui Metode Role Playing Materi Memerankan Tokoh Drama Pendek. Jurnal Mutiara Pendidikan. 4(2), 1-9.

Piscayanti, K.S. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran Sastra Berbasis Karakter dan Lokalitas dalam Mata Kuliah Drama, Jurusan Bahasa InggrisUniversitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Jurnal Pendidikan Indonesia. 1(2), 79-90.

Prastowo, A. (2014). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.

Pudyastuti, M. E., Sujinah & R. Panji, H. (2015). Upaya Peningkatan Permainan Drama pada Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia melalui Lesson Study dengan Metode Brainstorming pada Mata Kuliah Penyutradaraan dan Pementasan. Jurnal Didaktis. 15(1), 1-16.

Puspitasari, D., Yunita, F., & Muhammad, B. H. (2016). Pengembangan Buku Ajar Sastra Anak. Jurnal LPPM. 4(1), 26-33.

Soleh, D. R. & Muhammad, B. H. (2013). Pengembangan Buku Ajar Drama Berbasis Kesenian Lokal. Jurnal Widyabastra. 1(2), 1-14.

Sugiyono, 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suryani, I. & Rasdawita. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Naskah Drama Berbasis Pendekatan Kontekstual di FKIP Universitas Jambi. PENA: Jurna Pendidikan Bahasa dan Sastra. 8(1), 80-92. DOI: https://doi.org/10.22437/pena.v8i1.6565

Suryanto, E. (2016). Pengembangan Materi Ajar Mata Kuliah Apresiasi Drama melalui Penggalian Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Naskah Drama Panembahan Reso Karya W.S. Rendra. Jurnal Bahasa dan Seni. 44(2), 207-223.

Tomlinson, B. (2011). Materials Development in Language Teaching. UK: Cambridge University Press.

Zahroh, Hainuatus. (2017). Pengembangan Model Bahan Ajar Video Kreatif Terpimpin Edukatif (KTE) untuk Pembelajaran Menulis Karya Ilmiah Sederhana Peserta Didik Kelas IX SMP Mamba’unnur Bululawang. Jurnal Inovasi Pembelajaran. 3(1), 469-482. DOI: https://doi.org/10.22219/jinop.v3i1.4281




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1136

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.