Strategi Peningkatan Kinerja Guru

Mohamad Muspawi

Abstract


Teacher performance is an effort and the ability of teachers to carry out their duties and responsibilities at school during learning activities and can provide encouragement and influence to students with the aim that learning objectives can be achieved and run well and as expected which is shown in appearance, actions , and his work performance. Teacher performance is determined by four factors, namely: (1) environment; (2) individual characteristics; (3) organizational characteristics; and (4) job characteristics. Some of the efforts that the principal can make to improve teacher performance are: (1) Teacher performance guidance, (2) Supervision of teacher performance, (3). Providing motivation, (4). Evaluating teacher performance.

Keywords


Teacher performance; improvement strategies

Full Text:

PDF

References


Abbas, E. (2017). Magnet Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kinerja Guru, Jakarta: Gramedia.

Ambarita. A. (2015). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Busono, G. A. 2016. Pengaruh Sistem Pelatihan Dan Pengembangan Karyawan Terhadap Kinerja Karyawan PT. Persada Sawit Mas (PSM) Kecamatan Pampangan Kabupaten Ogan Komering Ilir. Muqtashid, 1(1), 81-114.

Emda. (2016). Strategi peningkatan kinerja guru yang profesional. Lantanida Journal, Vol. 4 No. 2, 2016: 111-117.

Kempa, R. (2015). Kepemimpinan Kepala Sekolah Studi Tentang Hubungan Perilaku Kepemimpinan, Keterampilan Manajerial, Manajemen Konflik, Daya Tahan Stres Dengan Kinerja Guru. Yogyakarta: Ombak

Kompri. (2017). Standarisasi Kompetensi Kepala Sekolah: Pendekatan Teori untuk Praktek Profesional. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Mulyasa. (2013). Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Musbikin, I. (2013). Menjadi Kepala Sekolah Yang Hebat. Riau : Zanafa.

Muspawi, Mohamad. (2020). The Role Of Leaders In Increasing Motivation Teacher Work In Pondok Pesantren. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 9 No. 1 (2020) 20-30. ISSN 1411-8173 | E-ISSN 2528-5092. DOI: https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i1.5932

Muspawi, Mohamad. (2020). Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20 (2), Juli 2020, pp.402-409. DOI 10.33087/jiubj.v20i2.938. ISSN 1411-8939 (Online) | ISSN 2549-4236 (Print).

Nazir, M. Metode Penelitian, Jakarta, Ghalia Indonesia, cet.ke-5, 2011.

Nurmasyitah. (2015). Implementasi manajemen stratejik dalam meningkatkan kinerja guru pada sekolah menengah kejuruan negeri 3 Lhokseumawe. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, Volume 3, No. 2, Mei 2015: 158-168.

Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2009 Tentang Jabatan Fungsional dan Angka Kreditnya.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi dan Kompetensi Guru. Jakarta: Depdiknas.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala sekolah/madrasah.

Ramly. (2017). Strategi peningkatan kinerja guru besar di perguruan tinggi negeri. Jurnal Manajemen. Vol. 8, No. 2. Desember 2017, P: 136-150.

Ruky, A. S. (2002). Sistem Manajemen Kinerja. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sarifudin. (2019). Peningkatan kinerja guru dalam implementasi penilaian sistem SKS melalui supervisi akademik pengawas sekolah. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, VOL: 08/NO: 02 Agustus 2019. 417-343; DOI: 10.30868/ei.v8i2.539

Saud, Udin S. (2013). Pengembangan Profesi Guru, Bandung: Alfabeta.

Slameto, dkk. (2017). Peningkatan kinerja guru melalui pelatihan beserta faktor penentunya. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol 27, No.2, Desember 2017, p-ISSN: 1412-3835; e-ISSN: 2541-4569: 38-47.

Supardi. (2013). Kinerja Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Usman, Manajemen Peningkatan kinerja Guru, Bandung, Mutiara Ilmu. 2007.

Wibowo. (2007). Manajemen Kinerja. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Winataputra, Udin S. (2003). Srategi Belajar mengajar. Jakarta: Universitas Terbuka Departemen Pendidikan Nasional.

Yamin, Martinis & Maisah. (2010). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.