Pengaruh Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Learning Cycle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Barisan Dan Deret Kelas XI IPA SMAN 1 Kerinci

Sapiah Sapiah

Abstract


The purpose of writing this research is to determine the learning outcomes of mathematics learning on the subject matter of the language of sequences and series by using the learning cycle learning model before using the learning cycle learning model (Lecture learning model). This study uses quantitative research methods with an experimental approach. The population of this research is all students of class XI IPA using purposive sampling technique, the class that will be sampled in this study is seen from the level of ability possessed by each student in understanding the subject matter of sequences and series, where the sample is 25 control class students, and 25 experimental class students. There are three stages of data collection techniques, namely the preparation stage, the implementation stage and the final stage. The analysis of the instrument test carried out in this experimental study used a test of validity and reliability, a test of the level of difficulty of the test items, and a test of discriminating power. While the technique to analyze the data using normality test, homogeneity test, and hypothesis testing using t-test. The results of this study indicate that there are differences in student learning outcomes on the subject matter of sequences and series before using the Learning Cycle learning model and after using the Learning Cycle learning model. This can be seen by using the t-test part of the t-test for Equality of Means, the sig value is known. (2 tailed) of 0.000 < 0.05.


Keywords


Mathematics Learning; Learning Cycle; Learning Outcomes

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suhrsimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Arifin, Zainal. 2012. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Cahyono N, Agus. 2013. Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar. Yogyakarta: Diva Press.

Dimyati dan Mudjiono. 2013. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Fajaroh, Dasna. 2008. Model Pembelajaran Inovatif: Pembelajaran Dengan Model Siklus Belajar (Learning Cycle). UM PRESS. Malang.

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro

Inayati, Neneng. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Metode Kooperatif Tipe Team Games Tournament Pokok Bahasan Perkalian Dan Pembagian Bilangan Pada Siswa Kelas 2 SD Negeri Sidorejolor 01 Salatiga Semester II Tahun 2011/2012. Salatiga.

Isjoni. 2013. Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Jihad, Asep dan Haris, Abdul. 2010. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Press

Khairani, Laila. 2011. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keberhasilan Belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Komalasari, Kokom. 2010. Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Ngalimun. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran. Banjarmasin: Aswaja Pressindo

Rahmayani, 2017. Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Menggunakan Learning Cycle 7E Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal, 5(2), 957-965

Rapi, NK. 2011. Penerapan Model Siklus Belajar Empiris-Induktif (SBE) Dengan Peta Konsep Dalam Pembelajaran IPA Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SLTPN 3 Singaraja.

Rusman. 2014. Model-Model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Rusyanti, Hetty. 2014. Pengertian Pembelajaran Matematika. online. (http://www.kajianteori.com/2014/02/pengertian-pembelajaranmatematika.html), diakses pada 21 April 2016.

Sanjaya, W. 2011. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sudjana, Nana. 2010. Dasar-dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru

Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suherman, Erman. 2003. Evaluasi Pembelajaran Matematika. Bandung: JICA UPI

Sujarwo. 2011. Model-model Pembelajaran Suatu Strategi Mengajar. Yogyakarta: Venus Gold Press

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2009. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. hal 102-103

Supardi. 2015. Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, Psikomotor. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suprijono, Agus. 2012. Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakrta: Pustaka Pelajar

Syaiful, Sagala. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar dan Mengajar. Bandung: Alfabeta.

Trianto. 2011. Model pembelajaran terpadu konsep, strategi dan implementasinya dalam Kurikulum Tinkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Windiarti. 2014. Perbedaan Kemampuan Penalaran Adaptif Siswa yang Diajar Menggunakan Model Pembelajaran Learning Cycle 7e Dengan Model Pembelajaran Konvensional Pada Materi Luas Balok. Bandung: Alfabeta.

Zaini, Hisyam. 2010. Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Center for Teaching Staf Development (CTSD) UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i3.1763

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.