Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Mata Pelajaran Ekonomi
Abstract
This research study aims to determine: 1) The implementation of student problem-based learning in economics class X Madrasah Aliyah Negeri 1 Pontianak. 2) the ability to think critically of students in Economics in class X Madrasah Aliyah Negeri 1 Pontianak. 3) The effect of problem-based learning model on students' critical thinking in Economics class X MAN 1 Pontianak. This study uses quantitative methods to collect information through polls or questionnaires, documentation. The results of this paper show 1) The implementation of student problem-based learning in Economics class X MAN 1 Pontianak with a percentage of 81.48% with a very good category. 2) The ability to think critically of students in Economics in class X MAN 1 Pontianak with a percentage of 80.48% with a very high category. 3) The effect of the problem-based learning model on the critical thinking skills of students of class X economics at MAN 1 Pontianak, namely there is an influence of 43%, while the remaining 57% is thought to be influenced by other variables that the researchers did not examine further.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. 2019. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta. http://perpustakaan.bppsdmk.kemkes.go.id//index.php?p=show_detail&id=3452
Eggen, P., & Kauchak, D. 2012. Strategies and Models for Teachers: Teaching Content and Thinking Skills (6th ed.). Pearson.
Ennis, R. H. 2016. Critical thinking: Its nature, measurement, and improvement. National Inst. Of Education, 11(1), 217–232. https://pdfs.semanticscholar.org/80a7/c7d4a98987590751df4b1bd9adf747fd7aaa.pdf
Ghozali, I. 2016. Aplikasi Analisis multivariete dengan program IBM SPSS 23 (Edisi 8). Cetakan ke VIII. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Kartika, Y., Sumartono, B. G., & Syamsuri, S. 2022. Pengaruh Praktik Kewirausahaan Terhadap Motivasi Berwirausaha Peserta Didik. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2), 129–140. https://doi.org/10.21093/twt.v9i2.4505
Kasmadi, Sunariah, & Nia, S. 2014. Panduan Modern Penelitian Kuantitatif. Alfabeta.
Mardalis. 2014. Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Bumi Aksara.
Mario, P. 2013. Kurikulum 2013 , Guru , Siswa , Afektif , Psikomotorik , Kognitif. E-Journal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.
Nawawi. 2015. Manajemen Sumber Daya Manusia. Universitas Gadjah Mada.
Pramesty, D. A., Khasanah, A. N., Yulinda, E., Khomariyah, N. L., Saga, M. Z.-Z. A., & Hisyam, G. I. 2020. Hubungan Kesiapan Guru Terhadap Perubahan Kurikulum 2013 Pada Tingkat Keaktifan Siswa di SMA Muhammadiyah 3 Jember dan SMA Negeri 2 Tanggul. Jurnal Episentrum, 1(1), 29. https://doi.org/10.36412/jepst.v1i1.1808
Prianto, S. R. D. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa Kelas X SMA 29 Jakarta. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/29403
Purwanto, A., Erwan, & Sulistyastuti, D. R. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif untuk Administrasi Publik dan Masalah-Masalah Sosial. Gaya Media.
Reta, I. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 2(1), 1–17.
Riduwan, & Sunarto. 2013. Pengantar statistika untuk penelitian pendidikan, sosial, ekonomi, komunikasi dan bisnis. Alfabeta.
Siregar, S. 2017. Statistik Parametrik untuk penelitian kuantitatif. Bumi raya.
Siyoto, S., & Sodik, A. 2015. Dasar Metodelogi Penelitian. Literasi Media Publishing.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Syamsuri, S. 2019. Analisis Konsep Theory of Planned Behavior Terhadap Pembelajaran Wirausaha dan Pendidikan Ekonomi Keluarga Pelaku UMKM. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 6(2), 101–113. https://doi.org/10.36706/jp.v6i2.9795
Tanjung, & Nababan, S. A. 2018. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Se-Kuala Nagan Raya Aceh. Genta Mulia, 9(2), 56–70.
Werang, B. R. 2015. Pendekatan Kuantitatif Dalam Penelitian Sosial. Calpulis.
Zubaidah, S. 2016. Keterampilan Abad Ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Isu-Isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21, 2(2), 1–17.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v23i1.2798
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|