Pengaruh Penyesuaian Diri Terhadap Stres Akademik pada Mahasiswa FKM Undana Kupang Selama Masa Pandemi Covid-19 di Tahun 2022

Datu K. Tandirura, Serlie K. A. Littik, Diana Aipipidely

Abstract


This study aims to determine the effect of adjustment to academic stress on students of the Faculty of Public Health, University of Nusa Cendana Kupang, during the Covid-19 pandemic in 2022. The participants in this study were 400 students of the Faculty of Public Health, University of Nusa Cendana Kupang, for the 2021/2022 academic year. People were selected using a simple random sampling technique. This study uses a quantitative approach with a scale of student adjustment during Rovika's online learning in 2021 and Affani's academic stress scale during online learning in 2021, adapted from Bedewy & Gabriel's (2015) academic stress scale. Data analysis used a simple linear regression test. The results showed that there was a positive influence between adjustment and academic stress (p-value = 0.000; R² = 0.198), where adjustment contributed 19.6% to academic stress experienced by students of the Faculty of Public Health, University of Nusa Cendana Kupang for the 2021/2022 academic year. The higher the perceived academic stress, the better adjustment process is needed for each student during academic learning during the Covid-19 pandemic in 2022.


Keywords


adjustment, academic stress, students

Full Text:

PDF

References


Affani, A. R. 2021. Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Dalam Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang.

Andiarna, F., & Kusumawati, E. 2020. Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Stres Akademik Mahasiswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi, 16(2).

Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. 2017. Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 5(3).

Covid19.go.id. 2022. Peta Sebaran Covid-19 di Indonesia.

Erindana, F. U. N., Nashori, H. F., & Tasaufi, M. N. F. 2021. Penyesuaian Diri dan Stres Akademik Mahasiswa Tahun Pertama. Motiva: Jurnal Psikologi, 4(1).

Fajriani, Yulizar, Bahri, S., & Bakar, A. 2020. Penyesuaian Diri Siswa Terhadap Pembelajaran Daring di SMA Laboratorium Unsyiah pada Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional.

Ginting. 1999. Mengantisipasi Stres Dan Penanggulangannya, CV Andi Offset.

Katadata.co.id. 2022. Progres Vaksinasi COVID-19. https://katadata.co.id/data-corona

Kurniati, K., & Hamidah, H. 2021. Pengaruh Penyesuaian Diri terhadap Stres Mahasiswa Baru Fakultas Kedokteran di Masa Pandemi Covid-19. Buletin Riset Psikologi dan Kesehatan Mental (BRPKM), 1(1).

Maulina, B., & Sari, D. R. 2018. Derajat Stres Mahasiswa Baru Fakultas Kedokteran Ditinjau Dari Tingkat Penyesuaian Diri Terhadap Tuntutan Akademik. Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 4(1).

Muslim. 2020. Manajemen Stress pada Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Manajemen Bisnis, 23(2).

Putri, R. M., Sofah, R., AR, S., & Junaidi, I. A. 2021. Identifikasi Hambatan Belajar Mahasiswa Universitas Sriwijaya Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(3), 692.

Rovika, H. 2021. Hubungan dukungan sosial dengan penyesuaian diri dalam menjalankan metode pembelajaran daring/online di masa pandemi Covid-19 pada mahasiswa baru UIN Ar-Raniry Banda Aceh asal Simeulue. Jurnal Ilmiah Kebidanan Imelda.

Siahaan, M. 2020. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1).

Siswanto. 2007. Kesehatan Mental: Konsep, Cakupan dan Perkembangannya. CV Andi Offset.

Suryani, L., Syahniar, & Zikra. 2013. Penyesuaian Diri Pada Masa Pubertas. Konselor, 2(1), 136–140.

Suwartika, I., Nurdin, A., & Ruhmadi, E. 2014. Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Tingkat Stress Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D Iii Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya. The Soedirman Journal of Nursing), 9(3).

Widodo, A., & Nursaptini. 2020. Problematika Pembelajaran Daring Dalam Perspektif Mahasiswa. Commun ACM, 4(2), 102–115.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v23i2.3192

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.