Penyusunan Instrumen Penilaian Hots dalam Pembelajaran IPS Sekolah Dasar
Abstract
Social Science (IPS) is several integrated social sciences for teaching and educational purposes. The study aims to examine the HOTS assessment technique in social studies learning in elementary schools. The research applied descriptive method, where various literature reviews are used to describe the questions to get answers. The resultsishowed that the techniques for preparing HOTS-basedisocial research learning assessment tools included analyzing KD, compiling grids, choosing interesting situational stimuli, writing questions according to the question grid, determining answer keys for assessment, conducting qualitative analysis, and conducting quantitative analysis . Writing HOTS questions requires the question maker to be able to determineithe behavior to be measured based on the expected behavior, and in certain contexts to formulate the materialito be used as the basis for the questions.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arafah, K., Amin, B. D., Sari, S. S., & Hakim, A. 2021. The Development of Higher Order-Thinking Skills (HOTS) Instrument Assessment in Physics Study. Journal of Physics: Conference Series, 1899(1), 1–7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1899/1/012140
Ariandari, W. P. 2015. Mengintegrasikan Higher Order Thinking dalam Pembelajaran Creative Problem Solving. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Uny 2015, 8(2), 489–496.
Aris. 2018. Pengaruh Pendidikan, Keterampilan Sumber Daya Manusia, Pengalaman Kerja Dan Disiplin Terhadap Kinerja Pegawai Atem Semarang. Journal of Management, 5(1), 793–802.
Asmira, W. S. O. 2019. Implementasi Program Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan Guru melalui Peningkatan Kompetensi Pembelajaran Berbasis Zonasi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Delilah, N. 2007. Naskah Akademi K Kaji an Kebi Jakan Kuri Kulum Mata Pelajaran I Lmu Pengetahuan Sosi Al (IPs). Epartemen Pendi Di Kan Nasi Onal Badan Peneli Ti An Dan Pengembangan Pusat Kuri Kulum.
Dinni, H. N. 2018. HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, 1, 170–176.
Effendi, R. 2012. Perspektif Dan Tujuan Pendidikan IPS. Universitas Pendidikan Indonesia, 1–41.
Fanny, A. M. 2019. Implementasi Pembelajaran Berbasis Hots Dalam Meningkatkan Kemampuan Analisis Mata Kuliah Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 47.
Fitria, Y. 2014. Refleksi Pemetaan Pemahaman Calon Guru Sd Tentang Tentang Integrated Sains Learning. Pedagogi Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 14(2), 118–124.
Fitria, Y. 2017. Efektivitas Capaian Kompetensi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2).
Fitria, Y. 2021. Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Macromedia Flash Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 11(3), 199–208.
Hamalik, O. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT.Bumi Aksara.
Henni Endayani. 2017. Visi Pembelajaran IPS Yang Powerful. Jurnal Ilmu Sosial, 1(2), 88–100.
Hidayah, N. 2015. Pembelajaran Tematik Integratif di Sekolah Dasar. Ejournal.Radenintan.ac.id, 2, 33–49.
Magdalena, I., Fajriyati Islami, N., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. 2020. Tiga Ranah Taksonomi Bloom Dalam Pendidikan. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 132–139.
Maimunah & Mardiah. 2019. Hakikat Pendidikan Islam (Telaah Dasar Evaluasi dalam al- Qur’an, Makna Evaluasi, Bentuk Evaluasi, Prinsip- prinsip, serta Implementasinya ). Jurnal Al-Afkar, 7(1), 24–57.
Ndiung, S., & Jediut, M. 2020. Pengembangan instrumen tes hasil belajar matematika peserta didik sekolah dasar berorientasi pada berpikir tingkat tinggi. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 94. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6274
Noprinda, C. T., & Soleh, S. M. 2019. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(2), 168–176. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i2.4342
Rapih, S., & Sutaryadi, S. 2018. Perpektif guru sekolah dasar terhadap Higher Order Tinking Skills (HOTS): pemahaman, penerapan dan hambatan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 78.
Siregar, N. F., & Nasution, E. Y. P. 2019. Pembelajaran matematika berbasis higher order thinking skills. Prosiding Seminar Nasional Tadris (Pendidikan) Matematika, 3(1), 20–27.
Siti Zubaidah. 2010. Berfikir Kritis : Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Yang dapat Dikembangkan Melalui Pembelajaran Sains. Seminar Nasional Sains 2010 Dengan Tema “Optimalisasi Sains Untuk Memberdayakan Manusia,†16(5), 1–14.
Sumardi, L. 2012. Revitalisasi Pembelajaran IPS di SD Sebagai Upaya Menciptakan Peserta Didik yang Berkarakter. Jurnal Ilmu Sosial, 5(2).
Wahyuningsih, Y., Rachmawati, I., Setiawan, A., & Ngazizah, N. 2010. Hots (high order thinking skills) dan kaitannya dengan keterampilan generik sains. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Call for Papers (SNDIK), 227–234. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/xmlui/handle/11617/11203
Yuniar, M., Rakhmat, C., & Saepulrohman. 2015. Analisis HOTS (high Order Thinking Skills) pada Soal Objektif Tes dalam Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) Kelas V SD Negeri 7 Ciamis. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 187–195.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v23i2.3475
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|