Representasi Maskulinitas Iklan Joe Taslim X Fadil Jaidi Versi “Siapakah BA Head and Shoulders Selanjutnya?â€
Abstract
The purpose of this research is to analyze the representation of masculinity and the meaning of myths contained in Joe Taslim X Fadil Jaidi advertisement for the version “Siapakah BA Head & Shoulders Selanjutnyaâ€. This research method uses interpretive qualitative methods with Roland Barthes' Semiotics analysis technique. The focus of this research is the characteristics of masculinity proposed by Beynon. The object of this research is the scenes in the advertisement for Joe Taslim X Fadil Jaidi's version of "Who is the Next BA Head and Shoulders?" representing masculinity. The results obtained in this study can be concluded that Joe Taslim X Fadil Jaidi advertisement version "Siapakah BA Head & Shoulders Selanjutnya" has a relationship with masculinity traits, no sissy stuff, be a big wheel, be a sturdy oak, give em hell, new man as narcissist, male nature that is macho and hooliganism, and metrosexual man who glorifies fashion but in terms of masculinity, the new man as nurturer Joe Taslim and Fadil Jaidi do not show their fatherly side and are involved in the domestic arena.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardia, V. 2015, Representasi Maskulinitas Dalam Iklan Yamaha Cbu Dan Yamaha Yzf R15 (Studi Analisa Semiotika Roland Barthes), Lontar: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2).
Arwachyntia, S. S. And Sijabat, R. 2022, Analisa Pengaruh Social Media Influencer Dan Social Media Marketing Terhadap Brand Image Serta Dampaknya Pada Purchase Intention (Studi Kasus Pada Perawatan Wajah Pria), Jurnal Perilaku Dan Strategi Bisnis, 10(1).
Avida, P. N. 2022, Strategi Clickbait Pada Thumbnail Youtube: Indonesian Reference Sebagai Komoditas Konten Youtube Ujung Oppa (Analisis Wacana Thumbnail Youtube Channel Ujung Oppa). Universitas Muhammadiyah Malang.
Bachtiar, R. 2023, Representasi Maskulinitas Pada Iklan Pantene “Miracles Hair Supplements Baru!†Versi Keanu. Upn Veteran Jawa Timur.
Demartoto, A. 2010, Konsep Maskulinitas Dari Jaman Ke Jaman Dan Citranya Dalam Media, Jurnal Jurusan Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Uns Surakarta, 1–11.
Fadilla, M. F. 2021, Tinjauan Visual Sampul Novel Gerhana Kembar Melalui Semiotika Roland Barthes. Univeristas Komputer Indonesia.
Jannah, L. 2016, Maskulinitas Dalam Iklan Produk Perawatan Wajah Untuk Laki-Laki (Analisis Wacana Maskulinitas Dalam Iklan Garnier Men Versi Two Men’s World, Versi Urban Hero Dan Versi Joe Taslim). Uns (Sebelas Maret University).
Kartini, D. 2015, Analisis Semiotika Representasi Maskulinitas Pada Iklan Televisi Vaseline Men Body Lotion Versi “Darius Sinathrya.â€, Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(4), 173–184.
Labas, Y. N. And Yasmine, D. I. 2017, Komodifikasi Di Era Masyarakat Jejaring: Studi Kasus Youtube Indonesia, Jurnal Pemikiran Sosiologi, 4(2).
Lawono, E. R., Dliyaulhaq, A. And Bimantara, A. 2022, Representasi Maskulinitas Dan Budaya Populer Dalam Iklan Pond’s Men, Jurnal Audiens, 3(2), 93–103.
Muhammad, B. F. 2022, Representasi Moral Baik Dalam Serial Drama Squid Game (Analisis Semiotika Charles Sanders Peirce). Universitas Nasional.
Mussafah, Y. S. 2022, Analisis Semiotika Maskulinitas Dalam Film High And Low The Movie 3 Final Mission.
Nofriani, H. And Hasmira, M. H. 2021, Perubahan Makna Maskulinitas Pada Lakiǧlaki (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Teknik Universitas Negeri Padang), Jurnal Perspektif: Jurnal Kajian Sosiologi Dan Pendidikan, 4(3).
Nur, R. 2020, Representasi Feminisme Wanita Dalam Film Hustle. Universitas Komputer Indonesia.
Oktaviana, O. A. And Aprilia, M. P. 2022, Maskulinitas Dalam Film Indonesia (Analisis Isi Kuantitatif Maskulinitas Pada Film Aksi Indonesia Produksi 2011-2021), Jika (Jurnal Ilmu Komunikasi Andalan), 5(1), 43–64.
Pratama, M. R. 2021, Maskulinitas Pada Iklan Nivea Men Extra White Foam-Berubah Extra Cerah (2019) Dan Iklan Pond’s Men Pore Vacuum (2020)(Analisis Semiotika Roland Barthes). Universitas Islam Indonesia.
Pratami, R. And Hasiholan, T. P. 2020, Representasi Maskulinitas Pria Dalam Iklan Televisi Men’s Biore Cool Oil Clear, Jurnal Komunikasi, 14(2), 119–138.
Sabila, A. 2022, Hedonisme Dalam Media Sosial Tiktok (Analisis Resepsi Khalayak Pada Media Sosial Tiktok Sisca Kohl Di Kalangan Remaja Surabaya). Upn Veteran Jawa Timur.
Safira, C. 2019, Pemaknaan Khalayak Tehadap Resistensi Maskulinitas Boyband Korea Dalam Reality Show “Wanna One Go In Jejuâ€. Master Program In Communication Science.
Satria, A. B. 2020, Representasi Maskulinitas Dalam Iklan Shopee Versi Cristiano Ronaldo Di Youtube (Analisis Semiotika Menurut Roland Barthes). Upn "Veteran" Yogyakarta.
Syulhajji, S. 2017, Representasi Maskulinitas Dalam Film Talak 3. Samarinda: Universitas Mulawarman.
Thejahanjaya, D. And Yulianto, Y. H. 2022, Penerapan Psikologi Warna Dalam Color Grading Untuk Menyampaikan Tujuan Dibalik Foto, Jurnal Dkv Adiwarna, 1, 9.
Wibisono, P. And Sari, Y. 2021, Analisis Semiotika Roland Barthes Dalam Film Bintang Ketjil Karya Wim Umboh Dan Misbach Yusa Bira, Jurnal Dinamika Ilmu Komunikasi, 7(1), 30–43.
Yusanta, D. A. 2019, Fluiditas Maskulinitas Dan Feminitas Dalam Boyband K-Pop Sebagai Produk Industri Budaya, Kafaah: Journal Of Gender Studies, 9(2), 205–212
Peringkat Negara Jangkauan Iklan YouTube (https://datareportal.com/reports/digital-2022-youtube-headlines?rq=youtube%20) (Diakses pada 21 Januari 2023).
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v23i3.4177
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|