Manajemen Pembelajaran BTQ Metode Iqro' di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 03 Takerharjo
Abstract
This research aims to determine the BTQ learning management system using the Iqra' method at Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 03 Takerharjo. This research focuses on 4 sub-topics that will be discussed, namely planning, organizing, implementing and evaluating. This research uses a qualitative descriptive research method. Data collection techniques in this research are observation, interviews and documentation. Data analysis techniques in this research include data reduction, data presentation and then drawing conclusions. The data source for this research was obtained from primary data obtained from informants when conducting observations at the research location. Meanwhile, secondary data sources were obtained from reference books and journals that have related studies. The results of this research indicate that the management mechanism at Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah 03 Takerharjo has been well realized based on the learning objectives that have been set. To achieve BTQ learning management, the Iqra' method really depends on the teacher's ability to manage the learning management itself.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A’yun Q. 2019. Implikasi Penerapan Manajemen Kurikulum Baca Tulis Qur’an (BTQ) Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. 17–18.
Aliwar. 2019. Penguatan Model Pembelajaran BTQ dan Manajemen Pengelolaan Organisasi (TPA). Al-Ta’dib, 9(1), 21–36.
Angelya, A. A., Nurmalasari, Enggin Rios Saputra, Naziha Amani, Sukatin, & Mashudi Hariyanto. 2022. Pengorganisasian Dalam Manajemen Pendidikan. Jurnal Riset Manajemen dan Akuntansi, 2(3), 97–105.
Dwijayanto, D. 2019. Evaluasi Program Baca Tulis Al-Qur’an Menggunakan Model CIPP Di SMPN 7 Rejang Lebong. 11–16.
Erwinsyah, A. 2020. Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya Dengan Peningkatan Kualitas Guru. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84.
Fatmawati, A. 2019. Manajemen Pembelajaran Di Sekolah Dasar Negeri 4 Kecamatan Baolan Kabupaten Tolitoli. Eklektika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Pendidikan, 5(2), 138–149.
Istiqomah, I. 2022. The Use of Business Model Canvas For The Organizational Development At The Al Hanif Integrated Islamic High School. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 103–115.
Khusnul Aulyah, S. 2021. Implementasi Manajemen Pembelajaran Membaca Al- Qur’an Metode Al-Tartil Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di SDN Kepanjen 2 Jombang. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(1), 496–512.
Komalasari, M., & Yakubu, A. B. 2023. Implementation of Student Character Formation Through Islamic Religious Education. At-tadzkir: Islamic Education Journal, 2(1), 52–64.
Kurniawan, A. 2019. Efektifitas metode pembelajaran baca tulis al-qur’an (BTQ) terhadap kemampuan membaca al-qur’an siswa SMA Fatahillah Ciledug Tengerang. 1–62.
Mahfuda, A. N. 2023. Management of the Al Barqi Qur’an Learning Method at Darul Khair Foundation, Biting, Jember. Journal of Islamic Education Research, 4(01).
Malik Iskandar, A., Anriani, H. B., & Masdar, M. 2022. Penerapan Metode Iqra Dalam Pembelajaran Al-Qur’an. Journal of Training and Community Service Adpertisi, 3(1).
Nabila. 2021. Tujuan Pendidikan Islam. 10, 6.
Nuraini. 2020. Administrasi Pembelajaran di Kelas Inklusi dan Kelas Klasifikasi. Cross-border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi dan Hubungan Internasional, 3(1), 111–123.
Nurhana. 2020. Al-Qur’an (BTQ) di Madrasah Diniyah Kecamatan Bungku Barat, Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan (FTIK) Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Palu.
Qurni, W. Al, & Guslina, E. 2019. Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Kelas XI AK2 Di SMK Pelita Gedongtataan. 49–58.
Rahmadhanti, A., Sobarna, A., & Rasyid, M. 2022. Analisis Tentang Proses Pembelajaran BTQ dengan Metode Al- Barqy di SD Muhammadiyah 7 Kota Bandung. Bandung Conference Series: Islamic Education, 2(2), 812–817.
Rosi, F., & Faliyandra, F. 2020. Urgensi Pembelajaran AL-Quran Bagi Siswa Madrasa Ibtidaiyah. Jurnal Auladuna, Mi, 37–49.
Safitri, K. 2020. Pentingnya Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 264–271.
Sewang, A. 2008. Manajemen Pendidikan. Wineka Media.
Soulisa, I. 2022. Evaluasi Pembelajaran. Widina Bhakti Persada Bandung.
Srijatun. 2021. Implementasi Pembelajaran Baca Tulis Al- Qur ’ an Dengan Metode Iqro Pada Anak Usia Dini di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal . Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 25–42.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Edisi Ke-2. CV. Alfabeta.
Sutianah, A. 2020. Manajemen Pembelajaran BTQ Melalui Metode Iqra Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran. Jurnal Pendidikan Islam, Sains, Sosial, dan Budaya, 2, 53–63.
Syafaruddin, & Nasution, I. 2005. Manajemen Pembelajaran..
Wijayanti, N. 2019. Manajemen Pembelajaran BTQ Dengan Metode Qiroaati di MI Nurul Islam Ringinwok Semarang. Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Walisongo Semarang.
Zulfitria, & Arif, Z. 2019. Penerapan Metode Iqro’ Sebagai Kemampuan Dasar Membaca Al- Quran. Pendidikaan Agama Islam, 84(10), 1511–1518.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i2.4855
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|