Pengembangan Modul Ajar dengan Memadukan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) untuk Meningkatkan Domain Pengetahuan Peserta Didik Kelas IV SD

Ahmad Sobari, Faizal Chan, Hendra Budiono

Abstract


This research aims to develop a teaching module by combining Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) to increase the knowledge domain of fourth grade elementary school students and to determine the feasibility of a teaching module by combining Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) to increase the knowledge domain of fourth grade elementary school students . The development model used in this research is the ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluate) development model. The results of this research show that the development of teaching modules by combining Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) to improve the overall knowledge domain of fourth grade elementary school students can be used during the learning process at school.


Keywords


Teaching Modules, TPACK, Knowledge Domain, IPAS Subjects

Full Text:

PDF

References


Alhamid, T., & Anufia, B. 2019. Instrumen Pengumpulan Data.

Budiono, H., & Utomo, A. 2020. Strategi Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis (Critical Thinking) pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas V Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 138-145.

Djamaluddin, A., & Wardana. 2019. Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis, CV Kaaffah Learning Center.

Djamarah, Syaiful Bahri., 2018. Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga, Bandung.

Fahrozi, O., & Budiono, H. 2022. Pengembangan Multimedia Interaktif Pada Tema 7 Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Tonggak Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Teori Dan Hasil Pendidikan Dasar, 1(1), 34–54.

Koehler, M. J., Mishra, P., & Cain, W. 2013. What is Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)? Journal of Education, 193(3), 13-19

Latip, Abdul., 2020. Peran Literasi Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. EduTeach : Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 108–116

Okpatrioka, O. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara : Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.

Permendikbudristek Nomor 7 Tahun 2022 tentang Standar Isi pada TK Paud, SD, SMP, SMA & SMK Sederajat

Prasetyo, Dasma. 2023. Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Problem Based Learning pada Materi Gaya Menggunakan Aplikasi Flip PDF Professional di Sekolah Dasar, Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Jurusan Pendidikan Anak Usia Dini dan Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Jambi

Sunarwan, D. 2018. Analisis Kegiatan Literasi Sains pada Pembelajaran Multikeaksaraan. Jurnal AKRAB, 6(1), 30–42.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wulandari, Y., & Jannah, M. 2018. Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kelas V Min 38 Aceh Besar. Prosiding Seminar Nasional Biotik, 793-797.

Zulhazlinda, W., Noviani, L., & Sangka, K. B. 2023. Pengaruh TPACK Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Profesional pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi di Jawa Tengah. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(3), 26–38.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i2.4989

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.