Implementasi Numerasi pada Sekolah Penggerak di Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to describe the implementation of numeracy in driving schools in elementary schools. This research was carried out at State Elementary School 198/I Pasar Baru in the odd semester of the 2023/2024 academic year. Research data was obtained through observation, interviews and document study. The research subjects in this study were school principals, teachers and students. Test the validity of the data using triangulation. The results of this research show that the strategies used by teachers in improving numeracy skills in class V of State Elementary School 198/I Pasar Baru are consistent with literature which emphasizes the importance of strategies in achieving numeracy learning objectives.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, N, Makki, M, & Nisa, K, 2023. Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Numerasi Peserta didik. Journal of Classroom Action Research, 239- 244.
Ekowati, D, W. 2019. Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. Elementary School Education Journal. 93-103.
Faizah, Utama Dewi, Susanti Sufyadi, Lanny Anggraini, Waluyo, Sofie Dewayani, Wien Muldian dan Dwi Renya Roosaria. 2016. Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi, Nento, M. N., Akbari, Q. S., & Kemendikbud. 2017. Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Tim GLN Kemendikbud.
Maulidina, A. P. 2019. Profil Kemampuan Numerasi Peserta didik Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(2), 61–66.
Milles dan Huberman, 1992, Analisis Data Kualitatif, Jakarta: Universitas Indonesia Pres
Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 25 Tahun 2017 tentang Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 9 Tahun 2017 Tentang Petunjuk Operasional Dana Alokasi Khusus Fisik Bidang Pendidikan
Praptanti, I., & Ernawati, A. 2019. Evaluasi Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) Pada Sekolah Menengah Atas Negeri dan Swasta di Wilayah Purwokerto Kota. Seminar Nasional LPPM Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 290-296.
Siskawati, F. S., Chandra, F. E., & Irawati, T. N. 2021. Profil Kemampuan Literasi Numerasi di Masa Pandemi Covid-19. Kopen: Konferensi Pendidikan Nasional, 3(1), 253-261
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i3.5113
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|