Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV di SD Negeri 121/I Muara Singoan
Abstract
This study aims to improve students' communication skills by using the Two Stay Two Stray cooperative learning model in grade IV of SD Negeri 121/I Muara Singoan. The research data was obtained by conducting classroom action research (CAR) consisting of two cycles, where the data taken were in the form of research data through observation, interviews and documentation. The data in this study were analyzed quantitatively and qualitatively. The results of this study prove that the use of the Two Stay Two Stray cooperative learning model can improve students' communication skills in grade IV of SD Negeri 121/I Muara Singoan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraini, D. 2022. Peningkatan Keterampilan Berkomunikasi Melalui Model Pembelajaran Talking Chips Siswa
Budiono, H., & Abdurrohim, M. 2020. Peran Guru dalam Mengembangkan Keterampilan Komunikasi (communication) Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Teratai. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 119-127.
Chairani, S. 2020. Upaya Meningkatkan Hasil Belajar PKn Dengan Metode Two Stay Two Stray Pada Materi Makna Sila-sila pancasila Siswa Kelas IV Di MIS At-Thawaf Medan Marelan Tahun Ajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Dewi, E. R., & Kustiarini, K. 2022. Implementasi model pembelajaran Two Stay Two Stray (TSTS) Berbasis peta konsep sebagai Upaya meningkatkan keterampilan komunikasi mahasiswa.(Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 5(2), 161-173.
Kemmis, S,. & R. Mc Taggart. 1988. The Action Researcher Planner. Victoria : Deakin University
Marlina, Leni., 2018, Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Pada Mata Pelajaran PKn, Skripsi, Universitas Jambi.
Putri, F. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. 2021. Implementasi Pembelajaran PKn sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7362-7368.
Rizki, S., Mawardi, M., & Permata, H. K. I. 2019. Peningkatan keterampilan berkomunikasi melalui model pembelajaran kooperatif Jigsaw. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(2), 1-8.
Risda, 2021 Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) Pada Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Sidrap. Skripsi, IAIN Parepare.
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. 2018. Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran pendidikan dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i2.5251
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|