Peran Orang Tua Tunggal (Single Parent) dalam Menanamkan Nilai-nilai Moral pada Kaum Muda di Rayon Tanjung Morawa
Abstract
This research aims to determine the role of single parents in Catholic families and determine the moral values of young people in Tanjung Morawa Rayon. This research uses a qualitative approach with observation, interview and documentation techniques. The number of respondents in the research was 14 people, namely 7 single parents and 7 young people in Tanjung Morawa Rayon. Based on the research results, it was found that the role of single parents plays a role well and also significantly in the moral values of young people which shape young people into individuals who have integrity, good manners, responsibility and strong discipline. Single parents not only provide instructions, but also provide real examples in daily life, reinforcing these values through direct interaction and active participation in church activities.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adrian, A., & Syaifuddin, M. I. 2017. Peran Orang Tua Sebagai Pendidik Anak Dalam Keluarga. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 3(2), 147–167.
Ahsyari, E. R. N. 2014. Kelelahan Emosional dan Strategi Coping Pada Wanita Single Parent (Studi Kasus Single Parent di Kabupaten Paser). Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 2(3), 170–176.
Batubara, J. 2015. Pengembangan Karakter Jujur Melalui Pembiasaan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 3(1), 1–6.
Cahyani, K. D. 2016. Masalah dan Kebutuhan Orang Tua Tunggal Sebagai Kepala Keluarga. E-Journal Bimbingan Dan Konseling, 5(8), 156–163.
Depdikbud, 1995, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Balai Pustaka
Erviana, V. Y. 2021. Penanganan Dekadensi Moral Melalui Penerapan Karakter Cinta Damai Dan Nasionalisme. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(1), 1–9.
Faizah, R. N., Fajrie, N., & Rahayu, R. 2021. Sikap Sopan Santun Anak Dilihat dari Pola Asuh Orang Tua Tunggal. Jurnal Prasasti Ilmu, 1, 13–18.
Harefa, D., Sinaga, E., Hia, A. M. R., & Naibaho, A. P. M. 2023. Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Pendidikan Agama Dan Moral Bagi Anak Usia Dini. Real Kiddos: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 112–123
Hardawiryana, R, S. J., 2006, Apostolicam Actuositatem (Kegiatan Merasul); Dekrit tentang Kerasulan Awam, Seri Dokumen Gerejawi No. 12, 1-51, Departemen Dokumentasi dan Penerangan Konferensi Waligereja Indonesia
Hurlock, E., 1996, Psikologi Perkembangan, Yayasan Mitra Netra
Hetherington, E. M., & Kelly, J. 2002. For better or for worse: Divorce reconsidered, W W Norton & Co.
Kurniadi, Benediktus & Fajariyanto, Tri & Ginting, Yova. 2022. Nilai-Nilai Keagamaan Katolik dalam Pembentukan Moral Anak di Paroki Santo Yosef Delitua. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora. 6(2). 145-156.
Lestari, N. 2018. Krisis Moralitas Pada Kalangan Remaja Indonesia Saat Ini. Universitas Negeri Jakarta
Noviansah, A., & Maemunah, M. 2020. Pendidikan Moral Pada Lingkungan Keluarga Untuk Mengatasi Kenakalan Remaja Pada Masa Mendatang. Jurnal Pendidikan, 11(1), 33.
Sidiq, U., 2019. Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Nata Karya.
Santrock. J. W. 2002. Adolescence: Perkembangan Remaja. Erlangga.
Situmorang, Z. 2016. Tingkat Keharmonisan Keluarga Katolik Paroki Santo Fransiskus Assisi Padang Bulan Medan Dengan Logika Fuzzy. Means (Media Informasi Analisa Dan Sistem), 69–71.
Sutoyo, Trisiana, A., Supeni, S., 2020, Pendidikan Nilai Moral Berbasis Pancasila, Unisri Press.
Sukiman. 2016. Mengembangkan Tanggung Jawab Pada Anak. Kemdikbud.
Suprihatin, T. 2018. Dampak Pola Asuh Orang Tua Tunggal ( Single Parent Parenting ) Terhadap Perkembangan Remaja. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Unissula, 145–160.
Waruwu, M. 2023. Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai , 7(1), 2896–2910.
Widharsana, P. D., Victorius Rudy Hartono, R. D., 2016, Pengajaran Iman Katolik, Kanisius
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i3.5325
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|