Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Spiritual, dan Kecerdasan Finansial Terhadap Pemahaman Akuntansi Mahasiswa di Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
Abstract
This study aims to prove the influence of intellectual intelligence, spiritual intelligence and financial intelligence on the understanding of accounting students at Sarjanawiyata Tamansiswa University. the theory of planned behavior is used to test the relationship between each variable, namely the independent and dependent variables. The method used in this research is a quantitative research method. The number of respondents used in this study were 155 respondents who were taken using the purposive sampling technique for accounting students at Sarjanawiyata Tamansiswa University. The test used in the study is the validity test, the reliability test is used for the feasibility questionnaire. Data analysis techniques used in this study are descriptive statistical tests, classical assumption tests and hypothesis test. The results of this study indicate that intellectual intelligence, spiritual intelligence and financial intelligence have a positive and significant effect on understanding accounting. This research contributes to providing a reference for increasing students' understanding of accounting through the levels of intellectual intelligence, spiritual intelligence and financial intelligence.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ajzen. 1991. Theory Planned Behavior, Organizational Behavior and Human Decision Processes. 179–211
Agustina & Yanti, D. M. 2015, Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa Jurusan Akuntansi STIE Mikroskil Medan, Wira Ekonomi Mikroskil, 5(1), 11–20.
Anggraini, L., Nasir, A., & Sitompul, J. 2014. Effect Of Intellectuall Intelligence , Emotional Intelligence , Intelligence And Spiritual Organization Commitment To The Performance Of Provincial Auditor Bpk Riau. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Riau, 1(1), 1–13.
Aulia, P. G., Cahyono, D., & Nuha, G. A. 2020. Tingkat Pemahaman Akuntansi Berdasarkan Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual. 21(1), 1–9.
Doe, J., & Roe, S. 2021. Spiritual intelligence and academic performance: A meta-analysis. Journal of Educational Psychology, 113(4), 589-605.
Herawati. 2018. Memahami Proses Belajar Anak. IV, 27–48.
Ikhsan, F. N., Rispayanto, & Sunarti. 2020. Pengaruh Kecerdasan Emosional Perilaku Belajar dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus Pada Unisri, Uniba dan Unsa). 16(2), 154–162.
Jones, A., & Brown, K. 2022. Exploring the spiritual dimension of accounting practice. Accounting, Organizations and Society, 98, 101345.
Karima, Z. 2021. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual Dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi.
Kurniawan, A., & Nuraisah, A. 2022. The Effect of Intellectual Intelligence, Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence and Understanding of The Account Professional Code of Conduct on The Ethical Behavior of Accounting Students and Their Impact on Interest to Be A Public. 6, 74–83.
Laksmi, R.A & Sujana, I.K 2017. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Pemahaman Akuntansi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, .21(2), 1373-1399.
Lestari, W. 2021. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spritual Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Kasus Pada Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Islam Kuantan Singingi). 776–795.
Maryam, S. 2020. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spirituall, Perilaku Belajar, Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. 1, 143–151.
Nugroho, P. I., & Cahyaningtyas, M. 2022. Pengaruh Kecerdasan Emosional , Kecerdasan Intelektual , Kecerdasan Spiritual , Kecerdasan Sosial Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Alkuntansi. 10(1), 81–90.
Nurlaila Sari, H., & Aisyah Margie, L. 2021. Pengaruh Kecerdasan Emosional Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Kinerja Auditor Dengan Kode Etik Sebagai Variabel Moderasi. Prosiding Sarjana Akuntansi Tugas Akhir Secara Berkala, 1(1), 204–211.
Pasek, N. S. 2016. Pengaruh Kecerdasan Intelektual Pada Pemahaman Akuntansi Dengan Kecerdasan Emosi Dan Kecerdasan Spiritual Sebagai Variabel Pemoderasi. 1(1), 62–76.
Pratiwi, S. Y. 2020. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Keuangan Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Bhayangkara Surabaya.
Pratiwi, S. Y. M. A. R. 2021. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Emosional, Spiritual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Keuangan Mahasiswa Universitas Bhayangkara Surabaya. 1, 246–254.
Ratnasari, S. L., Sari, W. N., Siregar, Y., Susanti, E. N., & Sutjahjo, G. 2022. Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Pada Mahasiswa di Kota Batam. 4(2019), 440–448.
Ratnawati, T., Deni Aprilianto, & Luqyana, I. 2020. Kecerdasan Finansial Calon Investor Lq-45. 5.
Rohmah, N. 2018. Integrasi Kecerdasan Intelektual (Iq), Kecerdasan Emosi (Eq) dan Kecerdasan Spiritual (Sq). 3, 77–102.
Rusmiani, N. K. A. 2017. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Intelektual, dan Perilaku Belajar Pada Tingkat Pemahaman Akuntansi (Studi Empiris Mahasiswa Nonreguler Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana). E-Journal Akuntansi, 20(2), 959-985
Safitri, S. A., & Listiadi, A. 2020. Kepercayaan Diri Pemoderasi Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosional, Dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi. Jpeka: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(2), 87–98.
Sakdiah, K., & Silalahi, C. A. P. 2017. Pengaruh Persepsi Mahasiswa Dalam Kesulitan Belajar Akuntansi Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Owner, 1(1), 57–61.
Santoso, F. R., & Ariati, J. 2017 Hubungan Antara Kecerdasan Finansial Dengan Motivasi Berwirausaha Pada Peserta Program Mahasiswa Wirausaha Di Universitas Diponegoro.
Saputra, K. T. W. 2018. Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual, Dan Kecerdasan Intelektual Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Studi Empiris Pada Mahasiswa Prodi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta.
Sari, N. 2022. Model Pembelajaran Kooperatif Two Stay Two Stray Dapat Meningkatkan Kemandirian Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Sds Madang Jaya. 3, 1–11.
Sekaran, U., & Bougie, R. 2017. Metode Penelitian Untuk Bisnis/Uma Sekaran, Roger Bougie, 6th Ed). Selemba Empat.
Shimizutani, S., & Yamada, H. 2019. Financial Literacy Of Middle-Aged And Older Individuals: Comparison Of Japan And The United States. Journal Of The Economics Of Ageing 100214.
Smith, P. 2023. Spiritual intelligence and professional ethics: Insights for accounting education. Journal of Accounting Education, 41, 100589.
Sternberg, R. J. 2021. The Nature of Human Intelligence. Cambridge University Press.
Tuti, A., Faikar, H., & Ramadhan, A. 2019. Pelaltihan Soft Skills Dan Pendampingan Siswa-Siswi Smk Di Kota Bogor Untuk Persiapan Memasuki Dunia Kerja. 1(2), 1–8.
White, L., & Black, M. 2020. The role of spiritual intelligence in managerial decision-making. Journal of Business Ethics, 145(1), 125-138.
Widayati, I. 2014. Pengaruh Status Sosial Ekonomi Orang Tua, Pendidikan Pengelolaan Keuangan Keluarga, dan Pembelajaran di Perguruan Tinggi Terhadap Literasi Finansial Mahasiswa. 2(2), 176–183.
Widhianningrum, P. 2017. The Influence Of Intellectual Intelligence, Emotional Intelligence and Spiritual Intelligence on Understanding Magnitude of Behavioral Accounting. Journal Of Accounting And Business Educaltion, 1(2), 191.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i2.5446
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|



