Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kualitas Penyusunan Anggaran Sekolah Menengah Pertama: Studi Kualitatif di Medan

Muwaffaq Fadhilsyah Nasution, Murni Rahayu, Nur Fadhilah Jannah, Mahiri Tawarnate

Abstract


This research aims to analyze the factors that influence the quality of junior high school (SMP) budget preparation in Medan. Using a qualitative approach, this research involved in-depth interviews with 30 key informants from 10 junior high schools in Medan City. The research results identified 5 (five) main factors that influence the quality of budget preparation: (1) human resource competency, (2) government regulations and policies, (3) stakeholder participation, (4) use of information technology, and (5) culture school organization.


Keywords


school budget, Junior High School, educational financial management, qualitative research

Full Text:

PDF

References


Creswell, J. W., & Poth, C. N . 2020. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.

Hartono, S. W. 2023. Implementasi Sistem Informasi Manajemen Keuangan Sekolah: Studi Kasus di SMP Negeri Kota Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 8(2), 45-60.

Nugroho, A. 2022. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kualitas Penyusunan Anggaran SMP di Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(3), 210-225.

Pratama, R. S. 2021. Pengaruh Kompetensi Sumber Daya Manusia dan Sistem Pengendalian Internal terhadap Kualitas Laporan Keuangan Pemerintah Daerah. Jurnal Akuntansi, Keuangan, dan Manajemen, 2(3), 213-226.

Rahmawati, D. 2021. Desentralisasi Pendidikan dan Implikasinya terhadap Pengelolaan Keuangan Sekolah di Indonesia. Jurnal Administrasi Pendidikan, 28(1), 1-14.

Rahmawati, M., & Sudjono, S. 2020. Penganggaran Partisipatif dalam Konteks Sekolah: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Indonesia, 17(1), 102-117.

Sari, I. 2023. Teacher Participation in School Budgeting: Implications for Accountability and Transparency. Indonesian Journal of Educational Administration and Policy Studies, 11(1), 45-58.

Sari, N. P. 2023. Partisipasi Guru dalam Penyusunan Anggaran Sekolah: Studi Kasus di SMP Kota Bandung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 9(2), 78-92.

Setiawan, I., & Rahayu, D. 2022. Peran Teknologi Informasi dalam Modernisasi Manajemen Keuangan Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(3), 205-220.

Suharno, S. 2020. Pengelolaan Anggaran Sekolah sebagai Instrumen Akuntabilitas dan Transparansi di Era Otonomi Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 15-28.

Suhartini, E. dan Yulianto, A. 2019. Dampak Kebijakan Pemerintah terhadap Manajemen Keuangan Sekolah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), 35-50.

Susanto, A., & Maryani, S. 2022a. The Strategic Role of School Budgeting in Educational Management. Journal of Educational Finance and Policy, 17(1), 45-58.

Susanto, H., & Maryani, T. 2022b. Budaya Organisasi dan Pengaruhnya terhadap Efektivitas Manajemen Sekolah Menengah Pertama di Indonesia. Jurnal Administrasi Pendidikan, 29(2), 150-165.

Wibowo, A. 2019. Analisis Efektivitas Penggunaan Anggaran Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 7(1), 47-62.

Wibowo, E., & Sutrisno, T. 2020. Implementasi Kebijakan Dana BOS dalam Penyusunan Anggaran Sekolah: Studi pada SMP di Kota Malang. Jurnal Administrasi Publik, 8(3), 167-180.

Wibowo, T., et al. 2019. Government Regulation Impact on School Budgeting Practices: Case Study of BOS Funds Management. Indonesian Journal of Educational Administration and Policy Studies, 7(2), 89-102.

Widiyanto, M. A. 2024. Praktik Terbaik Penyusunan Anggaran Sekolah: Studi Komparatif 50 SMP Berprestasi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(1), 1-18.

Widodo, S. 2019. Penganggaran Sekolah di Era Otonomi Pendidikan: Tantangan dan Peluang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 89-104.

Wijaya, Y., & Sutanto, A. 2021. Peran Budaya Organisasi dalam Efektivitas Pengelolaan Anggaran Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 145-159.

Yulianti, R. 2021. Tantangan Penyusunan Anggaran Sekolah di Daerah Terpencil: Studi Kasus SMP di Kabupaten Pegunungan Bintang, Papua. Jurnal Administrasi Pendidikan, 28(2), 180-195.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v24i3.5494

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.