Analisis Brand Image terhadap Minat Mahasiswa Masuk Perguruan Tinggi menggunakan Metode Cochrand Q Test dan Marketing Mix (Studi Kasus: Mahasiswa S-1 Teknik Industri UIN Suska Riau)
Abstract
This study aims to analyze the factors that shape the brand image of the Industrial Engineering Department of UIN Suska Riau and design a promotional strategy using the Cochran test and marketing mix methods. Data were obtained from 100 respondents through a questionnaire. The results showed significant differences between the attributes tested, with a Q value > X² table in all tests. The main factors that shape the brand image include reputation, accreditation, teaching staff, quality of education, and student comfort.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anditya, Ariesta Wibisono, Wina Driyan Pradana, Rizki Wahyuning Damayanti, Muhammad Ghoffar Ali, Eko Ramdani, Naufal El Qolbi N A, and Levia Tri Mustika Dewi. 2023. Menjembatani Pengantar Ilmu Hukum Pada Pendidikan Tinggi Melalui Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Menengah Atas. Probono and Community Service Journal, 2(2), 63.
Awalul, Inayati, and Dian Pratiwi. 2023. Marketing Mix Jasa Pendidikan Sebagai Strategi Peningkatan Kuantitas Peserta Didik Di MA Muhammadiyah 5 Sidoharjo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(1), 43–58.
Berlian, Z., & Zainuri, A. 2024. Organization of Islamic Education Marketing Services at the MTs Negeri 4 Musi Banyuasin. TOFEDU: The Future of Education Journal, 3(5), 2000-2008.
Budiyatmo, B., & Iriani, A. 2022. Membangun Citra Sekolah Berdasarkan Marketing Mix untuk Meningkatkan Jumlah Peserta Didik. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 238-252.
Herawan, Maulana Rezki, and Sugih Arijanto. 2022. Usulan Peningkatan Brand Association di Program Studi S1 Teknik Elektro Institut Teknologi Nasional Bandung., 1–11.
Kurniawati, Endang, and Mohklas. 2018. Analisis Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pemilihan PTS yang Dimediasi Variabel Brand Image (Studi Pada Siswa SMAN di Kota Semarang, Fokus Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ekonomi, 1, 274–280.
Maya, Maria Apriyanti. 2022. Aplikasi Promosi Kampus Perguruan Tinggi STIKOM Artha Buana Kupang. Jurnal SITECH: Sistem Informasi dan Teknologi, 5(1), 47–56.
Nurhayaty, M. 2022. Strategi mix marketing (product, price, place, promotion, eople, process, physical evidence) 7p di pd rasa galendo kabupaten ciamis. Jurnal Media Teknologi, 8(2), 119-127.
Permatasari, O., & Ashriana, A. N. (2019). Pengaruh Marketing Mix (7P) Terhadap Pengambilan Keputusan Orang Tua Dalam Memilih Sekolah Berbasis Tahfidz Al-Qur’an (Studi Pada SMP Al-Qur’an An-Nawawiy Mojokerto). INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 2(3), 382-397.
Pratiwi, D., & Inayati, A. 2023. Marketing Mix Jasa Pendidikan sebagai Strategi Peningkatan Kuantitas Peserta Didik di MA Muhammadiyah 5 Sidoharjo. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 4(1), 43-58.
Ramadhan, F. A., & Suliantoro, H. 2024. Analisis Pengaruh Persepsi Harga, Kualitas Produk, dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pengguna Operator Seluler Prabayar Pada Mahasiswa Teknik Universitas Diponegoro. Industrial Engineering Online Journal, 13(3).
Sahardji, F., Ahiri, J., & Ilham, M. (2024). PERAN GURU EKONOMI DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN BELAJAR SISWA KELAS X IPS SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 9 KENDARI. Jurnal Online Program Studi Pendidikan Ekonomi, 9(1), 821-834.
Scorita, K. B., & Handayani, F. 2021. Penerapan Marketing Mix Pada Perguruan Tinggi. Kinerja, 4(01), 67-77.
Simanjuntak, Demak Claudia Yosephine, and Wenny Anggeresia Ginting. 2022. Analysis of the Influence of Marketing Mix on Customer Loyalty in the Society 5.0 Era. International Journal of Economics, Business and Accounting Research, 6(4), 1–7.
Sya’idah, E. H., & Jauhari, T. 2024. Pengaruh Brand Image Terhadap Keputusan Memilih Sekolah Di MTs Arrahmah Purwotengah Papar Kediri. Primanomics: Jurnal Ekonomi & Bisnis, 22(1), 132-139.
Wijaya, N. Q. 2018. Penerapan Marketing Mix Universitas Wiraraja Dalam Upaya Meningkatkan Minat Mahasiswa Baru. Performance: Jurnal Bisnis & Akuntansi, 8(2), 112-126.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i2.6099
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|