Komunikasi Persuasif Live Streamer Akun TikTok @avoskinbeauty dalam Meningkatkan Direct Selling

Zahra Kesuma Irawan, Abdul Khohar, Magvira Yuliani

Abstract


This research aims to understand the role of persuasive communication of live streamer TikTok account @avoskinbeauty in increasing Avoskin's direct selling. The research method used is a qualitative approach with a case study, involving in-depth interviews with live streamers and live streaming coordinator, as well as analysis on the content of the live streaming session. The AIDDA theory (Attention, Interest, Desire, Decision, Action) was applied as an analytical framework. The results showed that direct selling on the live streaming of the TikTok @avoskinbeauty account for the period February 15, 2025 - February 28, 2025 experienced significant fluctuations due to influence of several factors such as big campaigns, discount subsidies, flash sales, and persuasive communication skills of live streamers.


Keywords


persuasive communication, live streamer, TikTok, direct selling

Full Text:

PDF

References


Abdul Khohar, Novia Widiarti, F. H. 2024. Pola Komunikasi Organisasi Dalam Mengelola Program Comma Studi Pada Majelis Pembinaan Kesejahteraan Sosial PP Muhammadiyah. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 9(12).

Alif, W. N. N. 2024. Strategi Komunikasi Persuasif Pada Akun TikTok @omaxsx_ Cemilan Cepuluh Saat Live Streaming (Studi Deskriptif Pada Akun Tiktok @omaxsx_ Cemilan Cepuluh). Universitas Sangga Buana.

Andryan Syaputra, 2024. Pengaruh Video Live Streaming Shopping Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Toko London Fashion Padangsidimpuan). Cakrawala, 7(1), 37–48.

Assyakurrohim, D. 2022. Metode Studi Kasusdalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.

Astuti & Dedy Wahyudi, 2024. Pengaruh Media Sosial TikTok Terhadap Minat Beli Konsumen Produk Serum Your Skin Bae Pada Akun @avoskinbeauty. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan (SNPK), 3(April), 378–386.

Awlyasari, 2024. Pengaruh Streamer Product Knowledge, Social Presence of Streamers, dan Social Presence of Viewers Terhadap Kepercayaan Pelanggan Fashion Muslim di Live Shopping TikTok Live. Ekonomika Dan Bisnis Islam, 7, 70–84.

Creswell, J. W. 2014. Research Defign: Qualitative, Quantitative, and Mixed M ethods Approaches

Datareportal, 2024, Digital 2024: Indonesia. 2024. https://datareportal.com/reports/digital-2024-indonesia

Effendy, O. U. 1990. Ilmu komunikasi Teori dan Praktek. Remaja Rosda Karya.

Enjelia, M. 2024. Pengaruh Social Media Marketing dan Celebrity Endorser Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Avoskin (Studi Media Instagram Pada Mahasiswa / i Angkatan Tahun 2020 Prodi Manajemen FEB Universitas Pakuan).

Ersa et al., 2021 Pengaruh Direct Selling Terhadap Minat Beli Pada Produk PT Surya Sentosa Primatama-Daihatsu Jambi. Jurnal Dinamika Manajemen, 9(1), 19–30.

Faridah, D. et al., 2022. Pengaruh Personal Direct Selling Terhadap Keputusan Pembelian (Studi pada stokist NASA G.375 Salem). Business Management and Enterpreneurship Journal, 4, 62–67.

Febby Huang, Jenny Lim, Thomas Eddison, Winson Tan, & Kevin Salim. 2022. Analisis Pengelolaan Permintaan Dan Kapasitas Produksi Pada Usaha Tyflorist.Id Di Kota Batam. Jurnal Cakrawala Ilmiah, 2(1), 83–90.

Flowerina, A. M. & I. 2022. Pengaruh Komunikasi Persuasif Guru Terhadap Motovasi Belajar Siswa Kelas X SMKN 1 Sumbar Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 2(1), 66–75.

Ismail, R. I., & Yuliana, N. 2023. Peranan Aplikasi Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran (Studi Deskripsi Kualitatif Pada Akun Instagram @Disko_51 di Kota Serang). Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial (JKOMDIS), 3(3), 874–886.

Juliasari, A. et al., 2022. Efektivitas Penggunaan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pemasaran Akun @somethincofficial. JKOMDIS : Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media Sosial, 2(2), 260–265.

KEMP, S. 2023. Data Reportal : Pengguna TikTok, Statistik, Data dan Tren. Data Reportal.

Maya, A. W., & Indasari, F. 2023. Komunikasi Persuasif Dalam Pembentukan Sikap Mental Dan Karakter (Studi pada Pelatih Pendidik Tamtama TNI AD KODAM II SWJ Palembang). Jurnal Studi Ilmu Komunikasi, 2, 28–35.

Min Zhang, Fang Qin, 2020. The Impact of Live Video Streaming on Online Purchase Intention. The Service Industries Journal, 40, 9–10.

Musta’an, G. K., & Sugandi. 2024. Efektivitas Komunikasi Persuasif dalam Menertibkan Balapan Liar di Kepolisian Sektor Palaran Kota Samarinda. E-Journal Ilmu Komunikasi, 12(1), 130–139.

Netrawati, I. et al., 2022. The Influence of Live Streaming Video on Consumer Decisions. Sentralisasi, 11(2), 159–168.

Nufus, H., & Handayani, T. 2022. Strategi Promosi Dengan Memanfaatkan Media Sosial Tiktok Dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus Pada TN Official Store). Jurnal EMT KITA, 6(1), 21–34.

Philip Kotler & Gary Armstrong. 2017. Principles of Marketing. Pearson Education.

Rahmayanti & Dermawan 2023. Pengaruh Live Streaming, Content Marketing, dan Online Customer Review Terhadap Keputusan Pembelian pada TikTok Shop di Surabaya. SEIKO : Journal of Management & Business, 6(1), 337–344.

Rusli, M. 2022. Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60.

Sahir, S. H. 2022. Metodologi Penelitian (T. Koryat (Ed.)). KBM Indonesia.

Salsabiila, D., & Pardian, P. 2023. Pengaruh Pemasaran Direct Selling Terhadap Minat Beli Konsumen Segmen General Trade di Pt XYZ. Mimbar Agribisnis : Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 9(2), 1719.

Sami, A., & Armi, A. 2017. Strategi Komunikasi Pemasaran Untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen (Penelitian Terhadap Pemilik Toko Emas Mulia Indah Di Kota Takengon). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah,

Statista. 2025. Jumlah Pengguna TikTok di Seluruh Dunia.

Wang, M., & Li, D. 2020. What motivates audience comments on live streaming platforms? PLOS ONE, 15(4), 1–12.




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v25i2.6233

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.