Upaya Kepala Sekolah Untuk Peningkatan Kompetensi Profesional Guru

Mohamad Muspawi, Bradley Setiyadi, Gunawan Gunawan

Abstract


The purpose and target of this study was to describe the efforts of the principal to improve the professional competence of teachers in Public Elementary School No. 162/I Bukit Sari Village, Maro Sebo District. The aspects studied included the efforts of the principal to improve teacher professional competence, as well as inhibiting factors. The author uses a qualitative approach and chooses the type of case study. The principal is a subject. The principal and teacher are the data sources used as sources of information. Data collection uses interview techniques and documentation studies. Analyzing data is done by reviewing, data reduction, presenting data, and verifying data to then draw conclusions. The technique of checking the validity of the data using source triangulation. The results of this study explain that the efforts of principals to improve teacher professional competencies are by implementing a coaching process and involving teachers in various educational activities and training, seminars, workshops, and Teacher Working Groups. The obstacles are: 1) Teachers and schools have difficulty accessing information because the internet connection or network is very slow. 2) There are still some teachers who do not understand the concept of interrelationship between subjects. Based on the results of the study it is recommended that: 1) The principal must be more active in developing all teaching staff. 2) Immediately resolve the problem of internet network connection and fulfill other supporting facilities. 3) Teachers must be able to use various learning methods. 


Keywords


efforts of principals; teacher professional competencies

Full Text:

PDF

References


Danim, Sudarwan dan Kahiril. 2012. Profesi Kependidikan, Bandung: Alfabeta

Daryanto. 2001. Administrasi Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta

Effendi, M & Rodliyah, S. 2004. Ilmu Pendidikan, Ponorogo: PPS Press

Gaol, N. T. L dan P. Siburian. 2018. Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Kelola. Jurnal Manajemen Pendidikan Volume 5 Nomor 1 Januari-Juli 2018: hal. 66-73

Gistituati, N dan Hadiyanto. 2018. Analisis Iklim Sekolah di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 2 Bukittinggi. Seminar Nasional Administrasi Pendidikan dan Manajemen Pendidikan 21 April 2018: hal. 233-241

Hermino, Agustinus. 2014. Kepemimpinan Pendidikan di Era Globalisasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Huda, Syamsul dan Muspawi, Mohamad. 2018. Academic Supervision of Madrasah Supervisors in Improving Professional Competencies of Teachers. Ta’dib: Journal of Islamic Education. Volume 23, Number 2, December 2018. p. 155-163. Available online at http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib.

Ilfiya, M. G dan S. N. Hidayah. 2018. Upaya Kepala Madrasah dalam Membina Budaya Organisasi dan Kinerja Guru dalam Pembelajaran di MIN 5 Majalengka. 2018. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Volume 3 Nomor 1 Mei 2018: hal. 21-45

Karwati, Euis dan Joni Priansa, Doni. 2013. Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah Membangun Sekolah yang Bermutu, Bandung: Alfabeta

Lestari, Yovi Anggi dan Purwanti, Margaretha. 2018. Hubungan Kompetensi Pedagogik, Profesional, Sosial, dan Kepribadian pada Guru Sekolah Nonformal X. Jurnal kependidikan, Volume 2, Nomor 1, Mei 2018, hal. 197-208.

Mayasari, Eka dan Syarif, Muhammad. 2018. Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa di SMA Negeri 1 Peukan Bada Aceh Besar. Fitrah Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. Vol. 04 No. 1 Juni 2018. e-ISSN : 2460-2345, p-ISSN: 2442-6997. hal. 141-164

Mulyasa, H. E. 2013. Uji Kompetensi dan Penilaian Kinerja Guru. Bandung: Remaja Rosdakarya

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Pendidikan Guru.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2007 tentang Standar Pendidikan oleh Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 41, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4496.

Permadani, D. R, Maisyaroh dan Mustiningsih. 2018. Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pembuatan Keputusan. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan Volume 1 Nomor 3 September 2018: 320-326.

Priansa, Doni Juni. 2014. Kinerja Profesionalisme Guru Fokus Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan, Sekolah dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Sagala, S. 2013. Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta

Sari, Desy Eka Ambar. 2015. Upaya Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SDN Klino 2 Kecamatan Sekar Kabupaten Bojonegoro. Tadarus. Jurnal Pendidikan Islam, Volume 04, nomor 01, 2015.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara Repubik Indonesia Tahun 2003 Nomor 78, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4301

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 157, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 4586

Usman, Moh. Uzer. 2016. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Wahjosumidjo. 2011. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: Remaja Gravindo Persada

Warman. A. 2014. Hubungan Supervisi oleh Kepala Sekolah dan Kompetensi Guru dengan Kepuasan Kerja di Sekolah Dasar Negeri se-Kecamatan Baso Kabupaten Agam. Jurnal Al Fikrah Volume II Nomor 1 Januari-Juni 2014: 30-37

Yamin. M & Maisah. 2010. Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Gaung Persada




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v20i1.864

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JIUBJ: Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: LPPM Universitas Batanghari, Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700


Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.