Strategi Menjadi Kepala Sekolah Profesional

Mohamad Muspawi

Abstract


The school principal is a teacher who is given the mandate or appointed as a leader in the school in a formal way, and has the task of empowering and giving examples in relationships that connect all citizens in the school, in order to improve the school they lead. The principal is demanded to always be a figure who can mediate, make decisions and solve problems can also make it as a source of information for the residents of the school they lead. A series of strategies that can be done to become a professional school principal are: 1). Obey the rules. 2). Taking the time. 3). Caring and responsive. 4). IT Utilization. 5). Academic Assistance. 6). Innovative.


Keywords


Strategy; School Principal; Professional

Full Text:

PDF

References


Asmani, Jamal Ma’mur. (2012). Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Jogjakarta: DIVA Press.

Darmadi. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Kekepala Sekolahan. Yogyakarta: Budi Utama.

Depdiknas. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Cetakan Pertama Edisi Ketiga. Jakarta: Balai Pustaka.

Fullan, Michael, 2001. Leading in A Culture of Change, Jossey-Bass, San Francisco.

Gilmore, Audrey dan David Carson. (1996). Management Competence for Service Marketing. The Journal of Service Marketing, Vol 10, No. 3, pp, 39-57.

Harso, Muhdi. (2012). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kinerja Guru Terhadap Keefektifan Sekolah di SMK kabupaten Pemalang. Educational Management. 1 (1) (2012): 10-17. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eduman.

Jelantik, A. K. (2015). Menjadi kepala sekolah yang profesional: Panduan menuju PKKS. Yogyakarta: Deepublish Publisher.

Juliantoro, M. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 5(2), 24-38.

Mada Sutapa. (2006). Membangun Komunikasi Efektif di Sekolah”. Jurnal Manajemen Pendidikan. Nomor 2. Tahun II. Oktober 2006: 69-76.

Maghfiroh, A. (2010). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Peningkatan Mutu Guru PAI di SMP Nasima Semarang. Disertasi. IAIN Walisongo.

Mahardhani, Ardhana Januar. (2015). Kepemimpinan Ideal Kepala Sekolah. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 3 No. 2 Juli 2015: 1-4.

Mulyasa, E. (2011). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muspawi, Mohamad, et.all. (2020). Upaya Kepala Sekolah Untuk Peningkatan Kompetensi Profesional Guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 20 (1), Februari 2020, pp.95-103. DOI 10.33087/jiubj.v20i1.864. ISSN 1411-8939 (Online) | ISSN 2549-4236 (Print).

Nurmadiah. (2017). Profesionalisme Kepemimpinan Kepala Sekolah (kajian konsep dan teoritis). Jurnal keislaman & peradaban volume 5 (1).

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah/ Madrasah.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 28 tahun 2010 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah/ Madrasah.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 6 tahun 2018 Tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.

Peraturan Pemerintah Nomor 28 tahun 1990 tentang Pendidikan Dasar.

Purba, Sukarman. (2009). Peningkatan Kompetensi melalui Pementoran dalam Mewujudkan Profesionalisme Kepala Sekolah. Jurnal Unimed. volume 2 (2).

Septiana, et.all (2013). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri Wonosari. Jurnal Pendidikan Ekonomi UNS, Vol 2 No 1 tahun 2013: 107-118

Spencer, Lyle M and Signe M Spencer. (1993). Competence Work: Mode for Superior Performance. New York, USA: John Willey & Sons, Inc.

Soewadji, Lazaruth. (1992). Kepala Sekolah dan Tanggung Jawabnya. Yogyakarta: Kanisius.

Solihin, Namin AB Ibnu. (2014). 7 Tips menjadi Kepala Sekolah Inspiratif: https://motivatorkreatif.wordpress.com/2014/06/11/7-tips-menjadi-kepala-sekolah-inspiratif/. diakses 25-5-2020.

Sudrajat, Akhmad. (2008). 13 Faktor untuk Menjadi Kepala Sekolah yang Efektif. https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/03/20/menjadi-kepala-sekolah-yang-efektif/. Diakses: 25-5-2020.

Syakir, Muhammad Junaidi & Pardjono (2015). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, dan Budaya Organisasi Terhadap Kompetensi Guru SMA. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan. Volume 3, No 2, September 2015: 226-240.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.

Wahjosumidjo. (2005). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Yahya, Murip. (2013). Profesi Tenaga Kependidikan. Pustaka Setia, Bandung.

Yuliani, Tri dan Kristiawan, Muhammad. (2016). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Volume 1, No. 2, Juli-Desember 2016: 122-132.

Zacky. A (2016). Kode Etik Guru Dalam Meningkatkan Profesionalisme Pendidik; Reaktualisasi Dan Pengembangan Kode Etik Guru Di Madrasah Aliyah Darul Amin Pamekasan. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 4(2), 271-292.

Zulkifli, Z. (2014). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Pada SMA Negeri 1 Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14 (2).




DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v20i2.938

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

ADRESS JOURNAL

JURNAL ILMIAH UNIVERSITAS BATANGHARI JAMBI (JIUBJ)
Published by Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat
Adress: Jl.Slamet Ryadi, Broni-Jambi, Kec.Telanaipura, Kodepos: 36122, email: jiubj.unbari@gmail.com, Phone: 0741-670700

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.