Hubungan Antara Gaya Belajar dan Achievement Motivation Peserta Didik Sekolah Dasar
Abstract
Achievement Motivation can be developed from scratch and cannot be done by itself. Categories that affect Achievement Motivation are those that are influenced by many factors related to other people and students themselves. Learning style is one of the factors that can influence Achievement Motivation. Based on learning style preferences there are visual, auditory and kinesthetic learning styles. In addition to learning styles, it also influences Achievement Motivation. The purpose of this research is to see the relationship between learning style and achievement motivation of elementary school students. The analytical method used is literature study, reviewing or examining various documents published by academics or other researchers related to the subject. The results of the analysis of several previous studies show that learning styles greatly influence Achievement Motivation on academic achievement, so that various strategies are taken to optimize learning styles. while for the most dominant learning style is the visual learning style compared to the auditory learning style.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andry. 2019. Hubungan Antara Gaya Belajar Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar Peserta Didik. Educatio, 5(1), 1–13.
Arylien. 2014. Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, Dan Kinestetik Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(2), 168–174.
Asmelia, S. P., & Fitria, Y. 2020. Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, 8, 150–153.
Astuti, S. P. 2015. Pengaruh Kemampuan Awal dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Fisika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(1), 68–75.
Erlisnawati. 2015. Masalah Motivasi Belajar Siswa SD Pada IPS. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(5), 1–10.
Firmansyah, H. 2011. Hubungan Motivasi Berprestasi Siswa Dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(1), 30–33.
Fitria, Y. 2014. Refleksi Pemetaan Pemahaman Calon Guru SD Tentang Integrated Sains Learning. Pedagogi, 14(2), 82–87.
Fitria, Y. 2017. Efektivitas Capaian Kompetensi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2). https://doi.org/05
Fitriani, W., Haryanto, H., & Atmojo, S. E. 2020. Motivasi Berprestasi dan Kemandirian Belajar Mahasiswa saat Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 828.
Hamalik, O. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : PT.Bumi Aksara.
Hanafy, M. S. 2014. Konsep Belajar Dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5
Hartati, L. 2015. Pengaruh Gaya Belajar dan Sikap Siswa pada Pelajaran Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3), 224–235.
Kiswoyowati, A. 2011. Pengaruh Motivasi Belajar Dan Kegiatan Belajar Siswa Terhadap Kecakapan Hidup Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khusus, (1), 120–126. https://doi.org/ISSN 1412-565X
Kuncoro, T. 2011. Strategi Pembelajaran Problem Solving , Gaya Belajar Kolb ,. Journal Educative : Journal of Educational Studies, 8(1), 226–235.
Lisum, K. 2020. Persepsi mahasiswa terhadap gaya belajar. Jurnal Kependidikan, 11(2), 135–142.
Marpaung, J. 2016. Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 2(2), 13–17. https://doi.org/10.33373/kop.v2i2.302
Mustafida, F. 2013. Kajian Media Pembelajaran Berdasarkan. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 77–96.
Nurlia. 2019. The Relation Of Learning Style, Learning Independence, And Learning Interest With Biology Learning Results Of The Students at SMAN 1 Tonra In Bone District. Jurnal Administrasi Pendidikan, 6(4), 1–10.
Papilaya, J. O., & Huliselan, N. 2016. Identifikasi Gaya Belajar Mahasiswa. Jurnal Psikologi Undip, 15(1), 56.
Prananda, G., & Hadiyanto. 2019. Korelasi Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 524–532.
Purwanto. 2016. Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Pelajar.
Rijal, S., & Bachtiar, S. 2015. Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15.
Rola, F. 2016. Hubungan Konsep Diri Dengan Motivasi Berprestasi. USU Repository, 1–22.
Sardirman, A. M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajawali Press.
Sugiyono. 2012. Memahami Penelitian Kualitatif.
Sundayana, R. 2018. Kaitan antara Gaya Belajar, Kemandirian Belajar, dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Pelajaran Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 75–84.
Tasya. 2019. Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomedika, 4(1), 659–663.
Uno, H. B. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Zaitun. 2019. The Benefits of Learning Motivation Based Local Wisdom of G12. EDUHUMANIORA: Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 36–45.
DOI: http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v23i2.3337
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
|



